Předmět: Základy aplikovaných pohybových aktivit

« Zpět
Název předmětu Základy aplikovaných pohybových aktivit
Kód předmětu KTV/ZAPA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu základy aplikovaných pohybových aktivit, rozdělení didaktických výstupů. Studenti poučeni o BOZP. 2. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s tělesným postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 3. Aplikované pohybové aktivity pro jedince se zrakovým postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 4. Aplikované pohybové aktivity pro jedince se sluchovým postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 5. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s mentálním postižením - pomůcky, psychologické a sociální aspekty, specifika integrace, 6. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s poruchami autistického spektra princip vizualizace a strukturalizace, didaktické a psychologické aspekty, integrace, 7. Aplikované pohybové aktivity pro jedince s různými typy zdravotního postižení onkologická anamnéza, metabolický syndrom, 8. Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními potřebami v TV, 9. Možnosti terapií v péči o jedince se speciálními potřebami (canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie), 10. Sportovní a pohybové aktivity jedinců s postižením, Paralympijské hry, Speciální olympiády, 11. Možnosti inkluze žáka se speciálními potřebami, peer tutoring, 12. Organizace pracující s jedinci se zdravotním postižením, 13. Prezentace a zhodnocení didaktického výstupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat vstupní znalosti z anatomie, fyziologie, kompenzačních pohybových aktivit a teorie pohybové rekreace
implementovat znalosti z předchozího studia do didaktického procesu integrace osob s různým postižením
teoreticky rozebrat problematiku handicapu a jinakosti u různých věkových skupin
Odborné dovednosti
aplikovat a implementovat praktické dovednosti z předchozího studia do aktivního didaktického procesu zpřístupnění pohybových aktivit osobám s postižením
projevit chuť, empatii a vstupní motivaci přijmout jinakost
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v základních pojmech z oboru aplikovaných pohybových aktivit a používat je v podmínkách tělesné výchovy a sportu postižených osob
syntetizovat a vhodně užívat dříve získané znalosti z oborů psychologie, pedagogiky, zdravotní TV a teorie pohybové rekreace v problematice handicapů
vyhledávat v odborné literatuře pojmy propojující jednotlivé oblasti péče o handicapované a vhodně je používat
Odborné dovednosti
prakticky využívat aplikovaných pohybových aktivit v rámci tělesné výchovy a sportu postižených osob.
sestavit, obhájit a vést didaktický výstup s ohledem na individuální zvláštnosti cvičících jedinců s různými typy postižení
cvičební jednotku prezentovat a zpětnovazebně zhodnotit z hlediska funkčního, psychologického a sociálního
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • APA Olomouc.
  • Hayley Fitzgerald. Disability and Youth Sport. Oxon, 2009. ISBN 0415470412.
  • Janečka, Z., Ješina, O. et al. Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě..
  • Ješina, O. & Kudláček, M. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc, 2011.
  • Ješina, O. Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě..
  • Karásková, V. Kapitoly z teorie a didaktiky aplikované tělesné výchovy..
  • Kudláček, M., & Ješina, O. Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy..
  • Kudláček, Martin. Základy aplikovaných pohybových aktivit. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
  • Panská, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
  • Válková, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3163-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní