Lecturer(s)
|
-
Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
-
Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Introduction to physical health education - the meaning and content of the course. The importance of physical activity for the health of the individual. Anatomical and neurophysiological principal of individually optimum posture. Individually optimum posture - characteristics, principles, importance, methods of evaluation - diagnosis of postural functions from the perspective of TV and physiotherapy. Deep stabilizing system of the spine, neurophysiological patterns of motion control. Rating posture by Jaros - Lomiček, diagnostic system DTP1 (static component of postural function). Evaluation of muscle imbalances and moving stereotypes (dynamic component of postural function). Muscle imbalance in the thoracic region (upper crossed syndrome) and in the pelvic area (the lower crossed syndrome) - analysis of basic causes (principle of equalization, indications and contraindications). Poor posture - analysis underlying causes (principle of equalization, indications and contraindications). Orthopedic defects of the spine, compensation exercises. Didactic aspects of teaching health unit TV. Weakening DK - hips, bad knees position, flat feet - analysis underlying causes (principle of equalization, appropriate and contraindicated exercises). Weakening of the respiratory and cardiovascular system (principle of appropriate physical activity, indications and contraindications). Metabolic syndrome and its aspects (the principle of equalization, indications and contraindications). Weakening of the digestive and excretory systems. Weakening of sensory and nerve. Respiratory, spinal and relaxation exercises. Weakening gynecological, exercise during pregnancy and the postpartum period (exercises according to Moses, activation of the pelvic floor). Deep stabilizing system of the spine - school TV, sports training, physiotherapy. Physical activity as prevention of lifestyle diseases, physical activity of children, adolescents, seniors. Filling control exercises.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, One-to-One tutorial, Skills demonstration, Individual study, Self-study of literature, Lecture, Practicum
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
objasnit anatomicko fyziologickou podstatu vzpřímeného držení těla |
vysvětlit zákonitosti řízení motoriky (obsah předmětů KTB/ANAM a KTV/FYZI) |
užívat terminologicky správně názvosloví (obsah předmětu KTV/ZG) |
Skills |
---|
aplikovat teoretické znalosti z oblasti anatomie, fyziologie, základní gymnastiky do cvičební jednotky se zdravotním zaměřením |
stanovit správné a chybné provedení jednotlivých cvičebních tvarů a vhodně tyto cviky zařadit do částí cvičební jednotky TV |
prakticky vést cvičební jednotku - zejména rušnou a průpravnou část bez náčiní i s náčiním |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vymezit problematiku hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce, diagnostikovat nefyziologické hybné stereotypy a svalové dysbalance |
posoudit indikaci a kontraindikaci pohybového programu pro oslabení podpůrně pohybového systému či oslabení interní |
objasnit problematiku prevence a korekce civilizačních chorob |
zhodnotit vhodnost sportovního zatížení na organismus jedince |
stanovit negativní dopady hypokineze na pohybový aparát jedince |
Skills |
---|
aplikovat odborné znalosti při sestavování cílené kompenzační pohybové intervence ve školním a tělovýchovném procesu |
navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro primární a sekundární prevenci civilizačních chorob |
provést a popsat jednotlivé kompenzační cviky (uvolňovací, posilovací, protahovací, relaxační, dechové) názorně s vědomou kontrolou, správným dýcháním a vhodnou motivací pro cílovou skupinu cvičenců |
sestavit a vést cvičební jednotku zdravotně regenerační tělesné výchovy bez náčiní i s náčiním |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Seminar |
Textual studies |
Skills |
---|
Seminar |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Individual study |
Group discussion |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Combined exam |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Seminar work |
Test |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Časopis. Rehabilitace a fyzikální lékařství,.
-
Isacowitz, Rael. Pilates anatomy. 2011. ISBN 978-0-7360-8386-7.
-
Jane Johnson. Postural Correction. 2016. ISBN 9781492507123.
-
Knappová, Věra. Řešme bolesti zad pohybem. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0245-8.
-
Kračmar, B. Kineziologická analýza sportovního pohybu.. Praha : TRITON, 2002.
-
KRISTEN BUTERA. YOGA THERAPY. 2017. ISBN 9781492529200.
-
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha, 2004.
-
Švestková, Olga; Angerová, Yvona; Druga, Rastislav,; Pfeiffer, Jan,; Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.
-
Tlapák, Petr. Posilování kloubní kondice : Centračně-stabilizační cvičení. Praha : ARSCI, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.
-
Véle, F. Kineziologie pro klinickou praxi.. Praha : GRADA, 1997.
-
Vychodilová, Renata. Rollfit, aneb rolujeme a cvičíme s pěnovými válci. 2017. ISBN 978-80-247-5673-8.
|