Předmět: Zdravotní TV

« Zpět
Název předmětu Zdravotní TV
Kód předmětu KTV/ZDRT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
  • Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu zdravotní tělesná výchova - význam a obsah předmětu. Význam pohybové aktivity pro zdraví jedince. Anatomická a neurofyziologická podstata vzpřímeného držení těla. Studenti poučeni o BOZP. 2. Individuálně optimální držení těla - charakteristika, podstata, význam, metody hodnocení - diagnostika posturální funkce z pohledu TV a fyzioterapie. 3. Hluboký stabilizační systém páteře, neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu. 4. Hodnocení držení těla metodou Jaroše - Lomíčka, diagnostickým systémem DTP1 (statická složka posturální funkce). 5. Hodnocení svalových dysbalancí a hybných stereotypů (dynamická složka posturální funkce). 6. Svalová dysbalance v oblasti hrudníku (horní zkřížený syndrom) a v oblasti pánve (dolní zkřížený syndrom) - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 7. Vadné držení těla - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 8. Ortopedické vady páteře, kompenzační cvičení. Didaktické aspekty vyučovací jednotky zdravotní TV. 9. Oslabení DK - kyčelních kloubů, vadné postavení kolen, ploché nohy - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, vhodná a kontraindikovaná cvičení). 10. Oslabení dýchacího a srdečně-cévního systému (zásady vhodné pohybové aktivity, indikace a kontraindikace). 11. Metabolický syndrom a jeho aspekty (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 12. Oslabení zažívacího a vylučovacího systému. Oslabení smyslová a nervová. Dechová, spinální a relaxační cvičení. 13. Oslabení gynekologická, cvičení v těhotenství a šestinedělí (cvičení dle Mojžíšové, aktivace dna pánevního).

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 6 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit anatomicko fyziologickou podstatu vzpřímeného držení těla
vysvětlit zákonitosti řízení motoriky (obsah předmětů KFE/ANAM a KFE/FYZI)
užívat terminologicky správně názvosloví (obsah předmětu KTV/ZG)
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti z oblasti anatomie, fyziologie, základní gymnastiky do cvičební jednotky se zdravotním zaměřením
stanovit správné a chybné provedení jednotlivých cvičebních tvarů a vhodně tyto cviky zařadit do částí cvičební jednotky TV
prakticky vést cvičební jednotku - zejména rušnou a průpravnou část bez náčiní i s náčiním
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit problematiku hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce, diagnostikovat nefyziologické hybné stereotypy a svalové dysbalance
posoudit indikaci a kontraindikaci pohybového programu pro oslabení podpůrně pohybového systému či oslabení interní
objasnit problematiku prevence a korekce civilizačních chorob
zhodnotit vhodnost sportovního zatížení na organismus jedince
stanovit negativní dopady hypokineze na pohybový aparát jedince
Odborné dovednosti
aplikovat odborné znalosti při sestavování cílené kompenzační pohybové intervence ve školním a tělovýchovném procesu
navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro primární a sekundární prevenci civilizačních chorob
provést a popsat jednotlivé kompenzační cviky (uvolňovací, posilovací, protahovací, relaxační, dechové) názorně s vědomou kontrolou, správným dýcháním a vhodnou motivací pro cílovou skupinu cvičenců
sestavit a vést cvičební jednotku zdravotně regenerační tělesné výchovy bez náčiní i s náčiním
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Skupinová konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Test,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
  • Knappová, Věra. Řešme bolesti zad pohybem. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0245-8.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha, 2004.
  • SHERRILL, C. Adapted physical aktivity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan.. Boston, 2004.
  • Tlapák, Petr. Posilování kloubní kondice : Centračně-stabilizační cvičení. Praha : ARSCI, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.
  • Véle, F. Kineziologie pro klinickou praxi.. Praha : GRADA, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr