|
Vyučující
|
-
Siterová Magdalena, Mgr.
-
Bauer Jiří, doc. Ph.D.
-
Šlajchová Kateřina, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Názvosloví tělesných cvičení. Grafické znázornění cvičebních poloh. Individuálně optimální držení těla. Struktura a obsah rušné a průpravné části cvičební jednotky. Pohybová intervence na korekci kvality držení těla. Kompenzačních cvičení (uvolňovacích, protahovacích a posilovacích). Zpevňovací, balanční, relaxační a dechová cvičení. Cvičení z oblasti hudebně - pohybových vztahů. Zásady kondičního cvičení s ohledem na zdravotně orientovanou zdatnost. Posuzování kloubní pohyblivosti, svalové síly.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| užívat základní teoretické znalosti z biologie člověka v rozsahu učebních programů gymnázií a středních škol |
| Odborné dovednosti |
|---|
| předvést základní pohybové dovednosti pro aktivní absolvování praktické výuky a praktických zápočtových požadavků |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| použít a vysvětlit názvosloví tělesných cvičení |
| popsat individuálně optimální držení těla |
| popsat a vysvětlit příčiny vzniku a možnosti nápravy vadného držení těla |
| vysvětlit didaktické zásady analytického cvičení vedoucího k uvědomování si držení jednotlivých segmentů těla a jeho celku (hluboký stabilizační systém páteře, neutrální poloha pánve, centrace kloubů) |
| sestavit a vysvětlit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky bez náčiní i s náčiním |
| Odborné dovednosti |
|---|
| předvést správně základní polohy a pohyby těla a jeho částí při cvičení |
| prakticky vést rušnou a průpravnou část cvičební jednotky bez náčiní i s náčiním |
| prakticky vést ukázku cvičení k vyrovnávání vadného držení těla |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
www.tv1.ktv-plzen.cz.
-
www.tv3.ktv-plzen.cz.
-
Appelt, K. Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
-
Isacowitz, R., Clippinger, K. Pilates anatomy.. IL: Human Kinetics,, 2020. ISBN 9781492567707.
-
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha, 2004.
-
Nelson, G., Kokkonen, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5485-7.
-
Skopová, M., Zítko, M. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2194-4.
|