Předmět: Základy didaktiky TV2

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky TV2
Kód předmětu KTV/ZDTV2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kundrát Vladimír, Doc. Ph.D.
  • Levora Jan, Mgr.
  • Stašková Renata, Mgr.
Obsah předmětu
Didaktické aspekty rozvoje pohybových schopností. Specifika posilování mládeže, žen a seniorů. Základy didaktiky tělesné výchovy (didakticko-organizační formy práce, didaktické řídící styly, didaktické zásady, metody a postupy, struktura cvičební jednotky). Zásobník posilovacích cvičení vybraných povrchově uložených svalů (bez náčiní, s náčiním a pomocí posilovacích strojů). Prostřednictvím zpětné vazby jejich přesné provádění, s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním. Praktický nácvik plaveckých způsobů kraul, znak a prsa. Praktický nácvik dovedností vodní záchrany. Cvičení a hry ve vodě. Organizační a právní aspekty pohybových aktivit ve vodě.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit anatomicko fyziologickou podstatu optimální postury v mezích předmětu ZDTV1
užívat správné tělovýchovné názvosloví požadované v předmětu ZDTV1
teoreticky objasnit základy první pomoci ve vodním prostředí
Odborné dovednosti
prakticky předvést základní cvičební polohy s užitím vhodného názvosloví
vést cvičební jednotku s důrazem na zdravotní účinek cvičebních tvarů s využitím znalostí z předmětu ZDTV1
předvést a vysvětlit základní plavecké způsoby
Výsledky učení
Odborné znalosti
sestavit a vysvětlit přípravu vedení pohybové jednotky s konkrétním cílem
správně indikovat a kontraindikovat vhodnost zařazení vybraných pohybových programů pro konkrétního jedince
objasnit aplikaci didaktických zásad, vyučovacích postupů a metod do plánovaného pedagogického procesu
objasnit a zdůvodnit právní a organizační pozadí pohybových aktivit ve vodě
Odborné dovednosti
prakticky aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací postupy a metody do cvičebního procesu
prakticky vést pohybovou jednotku zdravotního zaměření pro vybranou skupinu klientů
prakticky vést pohybovou jednotku kondičního zaměření pro vybranou skupinu klientů
správně a erudovaně předvést optimální nastavení segmentů těla v rámci pohybové terapie
předvést technicky správně základní plavecké způsoby
předvést a vysvětlit praktickou dopomoc a záchranu unavenému plavci či tonoucímu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • www.tv.3.ktv-plzen.cz.
  • www.tv.4.ktv-plzen.cz.
  • Bursová,M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
  • Čechovská, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0211-8.
  • Čechovská, Irena. Plavání dětí s rodiči : výuka kojenců, batolat a předškolních dětí. Praha : Grada Publishing, 2007.
  • Hofer, Zdeněk. Technika plaveckých způsobů. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1205-4.
  • Motyčka, Jaroslav. Teorie plaveckých sportů : plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucích. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
  • Stackeová, Daniela. Cvičení na bolavá záda. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4089-8.
  • Stejskal, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus, 2004.
  • Tlapák, P. Tvarování těla pro muže a ženy. Praha: ARSCI, 1999.
  • VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy.. Brno, 2002.
  • Votík, J., Bursová, M. Přehled metod stimulace motorických schopností. Plzeň, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr