Předmět: Základy tělesných cvičení

« Zpět
Název předmětu Základy tělesných cvičení
Kód předmětu KTV/ZTC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Lidský pohyb, motorická činnost, pohybové předpoklady člověka (schopnosti, dovednosti), principy a zásady motorického vývoje, biologické předpoklady člověka k motorické činnosti, přehled vybraných svalových skupin. Rušná a průpravná část hodiny (zahřátí, rozcvičení) - bez náčiní i s využitím náčiní či na nářadí. Metodika cvičení s náčiním i bez náčiní. Dětské lidové tance, rytmická gymnastika.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu střední školy
Odborné dovednosti
- provést základní gymnastické dovednosti na úrovni střední školy
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit základní pojmy (tělesný pohyb, tělesná cvičení, pohybové schopnosti) - rozlišit vývoj motoriky v periodizaci lidského věku - rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci - popsat správné a vadné držení těla - aktivně používat gymnastické názvosloví
Odborné dovednosti
- aplikovat teoretické znalosti do praktických cvičení vhodných pro předškolní děti - sestavit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky dětí předškolního věku bez náčiní i s náčiním - provést cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou - aplikovat kompenzační cvičení pro jednotlivá pohybová a interní oslabení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : cvičení prostná a akrobatická. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-714-3.
  • Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
  • Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
  • Clements, Rhonda L.; Schneider, Sharon. Moving with words & actions / physical literacy for preschool and primary children. 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
  • Donnelly, Frances Cleland; Mueller, Suzanne S.,; Gallahue, David L. Developmental physical education for all children : theory into practice. Fifth education. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
  • Gardner, Heather. Physical literacy on the move. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
  • KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
  • Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2643-4.
  • Skopová, Marie; Zítko, Miroslav. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0973-8.
  • VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 2. Praha: Grada, 2009, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
  • VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 3. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3590-0.
  • VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
  • Zvonař, Martin; Duvač, Igor. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5380-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr