Vyučující
|
-
Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
-
Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Lidský pohyb, motorická činnost, pohybové předpoklady člověka (schopnosti, dovednosti), principy a zásady motorického vývoje, biologické předpoklady člověka k motorické činnosti, přehled vybraných svalových skupin. Rušná a průpravná část hodiny (zahřátí, rozcvičení) - bez náčiní i s využitím náčiní či na nářadí. Metodika cvičení s náčiním i bez náčiní. Dětské lidové tance, rytmická gymnastika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
- provést základní gymnastické dovednosti na úrovni střední školy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit základní pojmy (tělesný pohyb, tělesná cvičení, pohybové schopnosti) - rozlišit vývoj motoriky v periodizaci lidského věku - rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci - popsat správné a vadné držení těla - aktivně používat gymnastické názvosloví |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat teoretické znalosti do praktických cvičení vhodných pro předškolní děti - sestavit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky dětí předškolního věku bez náčiní i s náčiním - provést cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou - aplikovat kompenzační cvičení pro jednotlivá pohybová a interní oslabení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : cvičení prostná a akrobatická. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-714-3.
-
Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
-
Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
-
Clements, Rhonda L.; Schneider, Sharon. Moving with words & actions / physical literacy for preschool and primary children. 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
-
Donnelly, Frances Cleland; Mueller, Suzanne S.,; Gallahue, David L. Developmental physical education for all children : theory into practice. Fifth education. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Gardner, Heather. Physical literacy on the move. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
-
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2643-4.
-
Skopová, Marie; Zítko, Miroslav. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0973-8.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 2. Praha: Grada, 2009, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 3. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3590-0.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
-
Zvonař, Martin; Duvač, Igor. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5380-9.
|