Vyučující
|
-
Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Caletka Jiří, doc. Ing. CSc.
-
Semeniuk Martin, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Možnosti výuky algoritmizace a programování na ZŠ. 2. Zhodnocení obsahu výuky algoritmizace a programování v inovovaném kurikulu pro ZŠ. 3. Formulace problému a analýza možností, složitosti a způsobů realizace řešení. 4. Algoritmické konstrukce. 5. Metody a aktivity rozvíjející algoritmické a informatické myšlení. 6. Programovací a dětské programovací jazyky a prostředí. 7. Zásady konstrukce úloh pro rozvoj myšlení. 8. Analýza žákovských řešení výukových úloh realizovaných v různých programovacích prostředích. 9. Tvorba komplexnějších programů a výukových úloh ve zvoleném programovacím prostředí. 10. Hodnocení navržených výukových úloh z pohledu vhodnosti, přiměřené náročnosti a použitých prostředků. 11. Profesionální programovací prostředí a jazyky, jejich konstrukce a funkce, jako možný následný výukový a pracovní prostředek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 49 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát vývojové diagramy a základní struktury programu |
aplikovat vstupní znalosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat vstupní dovednosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
umět se orientovat v problematice algoritmizace |
umět zvolit vhodné programovací prostředí pro výuku algoritmického myšlení |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vhodné metody a aktivity, které vedou k rozvoji algoritmického myšlení u žáků základních škol |
vytvořit vhodné příklady, které podporují rozvoj algoritmického myšlení |
volit vhodné prostředky pro naplňování cílů inovovaného kurikula v oblasti algoritmizace a programování |
zhodnotit žákem navržené řešení úlohy včetně vhodnosti a správnosti použití algoritmických konstrukcí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Výstupní projekt, |
Kombinovaná zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
-
Jakeš, Tomáš. Baťko, Jan. Simbartl, Petr. Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita. 2013.
-
Procházka, Josef. Lapeš, Jakub. Tocháček, Daniel. Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2020.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
|