Předmět: Algoritmizace a programování na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Algoritmizace a programování na ZŠ
Kód předmětu KVD/ALPZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Caletka Jiří, doc. Ing. CSc.
  • Semeniuk Martin, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Možnosti výuky algoritmizace a programování na ZŠ. 2. Zhodnocení obsahu výuky algoritmizace a programování v inovovaném kurikulu pro ZŠ. 3. Formulace problému a analýza možností, složitosti a způsobů realizace řešení. 4. Algoritmické konstrukce. 5. Metody a aktivity rozvíjející algoritmické a informatické myšlení. 6. Programovací a dětské programovací jazyky a prostředí. 7. Zásady konstrukce úloh pro rozvoj myšlení. 8. Analýza žákovských řešení výukových úloh realizovaných v různých programovacích prostředích. 9. Tvorba komplexnějších programů a výukových úloh ve zvoleném programovacím prostředí. 10. Hodnocení navržených výukových úloh z pohledu vhodnosti, přiměřené náročnosti a použitých prostředků. 11. Profesionální programovací prostředí a jazyky, jejich konstrukce a funkce, jako možný následný výukový a pracovní prostředek.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 49 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát vývojové diagramy a základní struktury programu
aplikovat vstupní znalosti na úrovni předmětu KVD/ALGV
Odborné dovednosti
aplikovat vstupní dovednosti na úrovni předmětu KVD/ALGV
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
umět se orientovat v problematice algoritmizace
umět zvolit vhodné programovací prostředí pro výuku algoritmického myšlení
Odborné dovednosti
navrhnout vhodné metody a aktivity, které vedou k rozvoji algoritmického myšlení u žáků základních škol
vytvořit vhodné příklady, které podporují rozvoj algoritmického myšlení
volit vhodné prostředky pro naplňování cílů inovovaného kurikula v oblasti algoritmizace a programování
zhodnotit žákem navržené řešení úlohy včetně vhodnosti a správnosti použití algoritmických konstrukcí
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
E-learning,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
E-learning,
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
  • Jakeš, Tomáš. Baťko, Jan. Simbartl, Petr. Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita. 2013.
  • Procházka, Josef. Lapeš, Jakub. Tocháček, Daniel. Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2020.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr