Předmět: Algoritmizace a programování na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Algoritmizace a programování na ZŠ
Kód předmětu KVD/APZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kašpar David, PhDr. Ph.D.
  • Hodan Karel, PhDr. Ph.D.
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Staněk Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Možnosti výuky algoritmizace a programování na ZŠ. Formulace problému a analýza možností, složitosti a způsobů realizace řešení. Algoritmické konstrukce. Metody a aktivity rozvíjející algoritmické myšlení. Zásady konstrukce úloh pro rozvoj myšlení. Programovací a dětské programovací jazyky a prostředí. Tvorba komplexnějších programů a výukových úloh ve zvoleném programovacím prostředí. Profesionální programovací prostředí a jazyky, jejich konstrukce a funkce, jako možný následný výukový a pracovní prostředek.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 2 hodiny za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 5 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zná vývojové diagramy a základní struktury programu
vstupní znalosti na úrovni předmětu KVD/ALGV
Odborné dovednosti
vstupní dovednosti na úrovni předmětu KVD/ALGV
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
umí se orientovat v problematice algoritmizace
umí zvolit vhodné programovací prostředí pro výuku algoritmického myšlení
Odborné dovednosti
dovede navrhnout vhodné metody a aktivity, které vedou k rozvoji algoritmického myšlení u žáků základních škol
dovede vytvořit vhodné příklady, které podporují rozvoj algoritmického myšlení
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
E-learning,
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
  • Blaho, Andrej; Kalaš, Ivan. Imagine Logo : učebnice programování pro děti. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1015-X.
  • Tomcsányi, Peter. Imagine logo programovací prostředí pro děti. Brno : Computer press, 2006. ISBN 80-251-1218-7.
  • Töpfer, Pavel. Algoritmy a programovací techniky. 1. vyd. Praha : Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-83-6.
  • Vaníček, Jiří; Mikeš, Radovan. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1082-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr