Předmět: Didaktika informatiky 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika informatiky 3
Kód předmětu KVD/DID3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
ŠVP a RVP v prostředí školy a jeho autoevaluace. Informatika a projektová výuka. Vedení projektů v informatice. Výuka oblastí digitální technologie. Výuka oblasti informační systémy. Výuka oblasti data a modelování. Výuka oblasti algoritmizace a programování. Informatika a klíčové kompetence. Informatika a mezipředmětové vazby. Informatika a průřezová témata. Hodnocení projektů v informatice. Sebereflexe učitele v informatice.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 8 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 48 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
u studentů se předpokládá naplnění výstupních způsobilostí na úrovni předmětu KVD/DID2 a předmětu KVD/DIDI1
Po absolvování předmětu dokáže student: - specifikovat cíle a učivo v oblasti Informační systémy, - specifikovat cíle a učivo v oblasti Digitální technologie, - popsat principy autoevaluace, - uvést příklady využití projektů, - pojmenovat možné problémy žáků spojené s řešením projektů, - popsat fáze projektu, - jmenovat rizika, přínosy a dopady spojené s využitím digitálních technologií.
Odborné dovednosti
Po absolvování předmětu dokáže student: - vytvořit vhodné zadání aktivity rozvíjející žáka, - vytvořit ucelenou sadu aktivit pokrývající vybranou oblast informatiky, - začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby do projektu, je-li to žádoucí, - přizpůsobit zařazení informatiky v ŠVP specifikům dané školy, - provádět hodnocení výsledků i vlastní činnosti žáka včetně formativního hodnocení, - diskutovat přínosy a nevýhody různých forem hodnocení v hodinách informatiky, - vymyslet projekt na zadané téma.
Obecné způsobilosti
Po absolvování předmětu je student schopen: - srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, - samostatně a odpovědně se rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, - získat kompetence k učení, řešení problémů, digitální kompetence, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti.
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
najít východiska pro tvorbu ŠVP na základě RVP,
rozeznat principy autoevaluace,
uvést příklady využití projektu,
pojmenovat možné problémy žáky spojené s řešením projektů,
popsat fáze projektu,
vybrat činnosti, při nichž je vhodné při vyučování využít určené digitální technologie,
přiřadit rizika spojená s nadbytečným či nedostatečným využitím digitálních technologií ve výuce.
Odborné dovednosti
analyzovat odučenou hodinu,
obhájit vlastní hodnocení kvality daného softwaru na základě relevantních faktů,
aplikovat vlastní znalosti do hodnocení projektů žáků,
začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby do projektu, je-li to žádoucí,
přizpůsobit zařazení informatiky v ŠVP specifikům dané školy,
vymyslet projekt na zadané téma.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Diskuse,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
hodnocení projektu jiné skupiny
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
hodnocení projektu jiné skupiny
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
hodnocení projektu jiné skupiny
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
  • Filipi, Z., Jakeš, T. Didaktika informatiky 3 (e-kurz). Plzeň: ZČU.
  • Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 2012.
  • Slavík, Jan, Hajerová Müllerová Lenka a Pavla Soukupová. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr