Vyučující
|
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ŠVP a RVP v prostředí školy a jeho autoevaluace. Informatika a projektová výuka. Vedení projektů v informatice. Výuka oblastí digitální technologie. Výuka oblasti informační systémy. Výuka oblasti data a modelování. Výuka oblasti algoritmizace a programování. Informatika a klíčové kompetence. Informatika a mezipředmětové vazby. Informatika a průřezová témata. Hodnocení projektů v informatice. Sebereflexe učitele v informatice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 8 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 48 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
u studentů se předpokládá naplnění výstupních způsobilostí na úrovni předmětu KVD/DID2 a předmětu KVD/DIDI1 |
Po absolvování předmětu dokáže student: - specifikovat cíle a učivo v oblasti Informační systémy, - specifikovat cíle a učivo v oblasti Digitální technologie, - popsat principy autoevaluace, - uvést příklady využití projektů, - pojmenovat možné problémy žáků spojené s řešením projektů, - popsat fáze projektu, - jmenovat rizika, přínosy a dopady spojené s využitím digitálních technologií. |
Odborné dovednosti |
---|
Po absolvování předmětu dokáže student: - vytvořit vhodné zadání aktivity rozvíjející žáka, - vytvořit ucelenou sadu aktivit pokrývající vybranou oblast informatiky, - začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby do projektu, je-li to žádoucí, - přizpůsobit zařazení informatiky v ŠVP specifikům dané školy, - provádět hodnocení výsledků i vlastní činnosti žáka včetně formativního hodnocení, - diskutovat přínosy a nevýhody různých forem hodnocení v hodinách informatiky, - vymyslet projekt na zadané téma. |
Obecné způsobilosti |
---|
Po absolvování předmětu je student schopen: - srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, - samostatně a odpovědně se rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, - získat kompetence k učení, řešení problémů, digitální kompetence, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti. |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
najít východiska pro tvorbu ŠVP na základě RVP, |
rozeznat principy autoevaluace, |
uvést příklady využití projektu, |
pojmenovat možné problémy žáky spojené s řešením projektů, |
popsat fáze projektu, |
vybrat činnosti, při nichž je vhodné při vyučování využít určené digitální technologie, |
přiřadit rizika spojená s nadbytečným či nedostatečným využitím digitálních technologií ve výuce. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat odučenou hodinu, |
obhájit vlastní hodnocení kvality daného softwaru na základě relevantních faktů, |
aplikovat vlastní znalosti do hodnocení projektů žáků, |
začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby do projektu, je-li to žádoucí, |
přizpůsobit zařazení informatiky v ŠVP specifikům dané školy, |
vymyslet projekt na zadané téma. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
hodnocení projektu jiné skupiny |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
hodnocení projektu jiné skupiny |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
hodnocení projektu jiné skupiny |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
-
Filipi, Z., Jakeš, T. Didaktika informatiky 3 (e-kurz). Plzeň: ZČU.
-
Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 2012.
-
Slavík, Jan, Hajerová Müllerová Lenka a Pavla Soukupová. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|