Předmět: Didaktika informatiky 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika informatiky 1
Kód předmětu KVD/DIDI1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zařazení a cíle oborové didaktiky informatiky: vývoj postavení informatiky ve výuce v českém i mezinárodním kontextu. Dokumenty související se školskou reformou: aktuální úprava RVP pro informatiku, digitální kompetence, vliv úpravy výuky informatiky na výuku ostatních předmětů. Postavení informatiky v procesu vzdělávání na různých typech škol: různé varianty školních vzdělávacích programů, ukázky, příklady. Přehled výukových materiálů, jejich hodnocení a užití: dostupné tištěné i elektronické materiály, možnosti vlastní tvorby a úprav výukových materiálů, kritéria kvality výukových materiálů a jejich relevance vzhledem k cílové skupině. Seznámení s rozličnými formami a metodami výuky specifickými pro informatiku a digitální technologie: metody výuky informatiky v prezenčním i distančním vzdělávání, transmisivní a konstruktivistický přístup, aktivizující přístupy, ukázky, příklady. Představa průběhu hodiny a následná tvorba přípravy: varianty průběhu hodiny relevantní k vyučovanému obsahu a cílové skupině, efektivní přístup k psané přípravě hodiny. Hodnocení činnosti žáka s ohledem na jeho další rozvoj: typy a formy hodnocení žáků, hodnocení učitelem, sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků, formativní hodnocení jako nástroj rozvoje osobnosti žáka, práce s chybou. Reflexe hodiny a analýza výsledků: zhodnocení mikroteachingu po stránce strukturní, obsahové, didaktické, jazykové i po stránce celkové atmosféry, zhodnocení projevu studenta jako budoucího učitele. Zvláštnosti prostředí pro výuku informatiky: počítačová učebna a její vybavení, mobilní tabletová učebna, výuka informatiky v netradičním prostředí (např. v terénu), koncept BYOD.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozvíjet vědomosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání
zařadit vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoje osobnosti
klasifikovat metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování
podat zprávu o procesu transformačních změn v oblasti českého školství
Odborné dovednosti
používat dovednosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání
demonstrovat motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese
prezentovat znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na různých typech středních škol
vyjmenovat vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům
vyhledávat elektronickou podporu pro výuku
nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj
vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky
zařazovat do hodiny přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI s ohledem na hygienu práce při výuce s digitálními technologiemi
Odborné dovednosti
obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na různých typech škol
kriticky zhodnotit materiál určený pro výuku informatiky
spolupracovat ve skupině
plánovat hodinu a představit si její průběh
používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky
vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky
hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka
vystupovat sám před třídou
evaluovat odučenou hodinu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • Filipi, Z. Didaktika informatiky 1 (e-kurz). .
  • Ganajová, Mária a kol. Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Šafárik. 2021.
  • HALL, D. The ICT handbook for primary teachers. London, 2015. ISBN 978-1-138-85370-6.
  • JAHNKE, I. Digital didactical desings: teaching and learning in CrossActionSpaces. New York, 2016. ISBN 978-1-138-92849-7.
  • Kalaš, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Prvé vydanie. 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí : encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • STUMPENHORST, J. The new teacher revolution: changing education for a new generation of learners. Thousands Oaks, 2015. ISBN 978-1-4833-7640-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr