Vyučující
|
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zařazení a cíle oborové didaktiky informatiky: vývoj postavení informatiky ve výuce v českém i mezinárodním kontextu. Dokumenty související se školskou reformou: aktuální úprava RVP pro informatiku, digitální kompetence, vliv úpravy výuky informatiky na výuku ostatních předmětů. Postavení informatiky v procesu vzdělávání na různých typech škol: různé varianty školních vzdělávacích programů, ukázky, příklady. Přehled výukových materiálů, jejich hodnocení a užití: dostupné tištěné i elektronické materiály, možnosti vlastní tvorby a úprav výukových materiálů, kritéria kvality výukových materiálů a jejich relevance vzhledem k cílové skupině. Seznámení s rozličnými formami a metodami výuky specifickými pro informatiku a digitální technologie: metody výuky informatiky v prezenčním i distančním vzdělávání, transmisivní a konstruktivistický přístup, aktivizující přístupy, ukázky, příklady. Představa průběhu hodiny a následná tvorba přípravy: varianty průběhu hodiny relevantní k vyučovanému obsahu a cílové skupině, efektivní přístup k psané přípravě hodiny. Hodnocení činnosti žáka s ohledem na jeho další rozvoj: typy a formy hodnocení žáků, hodnocení učitelem, sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků, formativní hodnocení jako nástroj rozvoje osobnosti žáka, práce s chybou. Reflexe hodiny a analýza výsledků: zhodnocení mikroteachingu po stránce strukturní, obsahové, didaktické, jazykové i po stránce celkové atmosféry, zhodnocení projevu studenta jako budoucího učitele. Zvláštnosti prostředí pro výuku informatiky: počítačová učebna a její vybavení, mobilní tabletová učebna, výuka informatiky v netradičním prostředí (např. v terénu), koncept BYOD.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozvíjet vědomosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání |
zařadit vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoje osobnosti |
klasifikovat metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování |
podat zprávu o procesu transformačních změn v oblasti českého školství |
Odborné dovednosti |
---|
používat dovednosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání |
demonstrovat motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese |
prezentovat znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na různých typech středních škol |
vyjmenovat vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům |
vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj |
vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky |
zařazovat do hodiny přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI s ohledem na hygienu práce při výuce s digitálními technologiemi |
Odborné dovednosti |
---|
obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na různých typech škol |
kriticky zhodnotit materiál určený pro výuku informatiky |
spolupracovat ve skupině |
plánovat hodinu a představit si její průběh |
používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky |
vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky |
hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka |
vystupovat sám před třídou |
evaluovat odučenou hodinu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Filipi, Z. Didaktika informatiky 1 (e-kurz). .
-
Ganajová, Mária a kol. Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Šafárik. 2021.
-
HALL, D. The ICT handbook for primary teachers. London, 2015. ISBN 978-1-138-85370-6.
-
JAHNKE, I. Digital didactical desings: teaching and learning in CrossActionSpaces. New York, 2016. ISBN 978-1-138-92849-7.
-
Kalaš, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Prvé vydanie. 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí : encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
STUMPENHORST, J. The new teacher revolution: changing education for a new generation of learners. Thousands Oaks, 2015. ISBN 978-1-4833-7640-0.
|