Předmět: Digitální technologie jako pomocník při studiu

« Zpět
Název předmětu Digitální technologie jako pomocník při studiu
Kód předmětu KVD/DPTS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Lepič Josef, Ing.
  • Steinberger Libor, Mgr.
  • Fuchs Petr, Mgr.
  • Buriánek Zbyněk, Mgr.
Obsah předmětu
Úvod do informačních systémů na ZČU. Odborné virtuální komunity, servery, blogy, vlogy, podcast, RSS. Knihovní služby, autorizované zdroje. Aplikace a digitální nástroje pro podporu studia. e-Time management (práce s elektronickým kalendářem). Digitální portfolio. Styly učení. Autodiagnostika. Personalizované učební prostředí. Metakognitivní strategie (strategie, jak se učit). Digitální technologie jako kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými vzdělávacími potřebami.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní pojmy z informatiky
Odborné dovednosti
pracovat s počítačem a orientovat se na internetu
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyhledávat informace v odborných virtuální komunitách na serverech, blozích, vlozích, podcastech, RSS
využívat správně informační systémy na ZČU
vyhledávat a znát rozmanité aplikace a digitální nástroje pro podporu studia
vysvětlit možnosti využití digitálních technologií jako kompenzačních pomůcek pro osoby se specifickými vzdělávacími potřebami
Odborné dovednosti
používat širší spektrum knihovních služeb a autorizovaných zdrojů
plánovat činnosti za pomoci elektronického kalendáře
tvořit digitální portfolio
provádět autodiagnostiku stylu učení
utvářet personalizované učební prostředí
využívat metakognitivní strategie k učení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • LUCAS, H. C. Technology and the disruption of higher education. New Jersey, 2016. ISBN 978-981-3144-30-9.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • Zounek, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr