Předmět: Didaktika rozvoje digitální gramotnosti

« Zpět
Název předmětu Didaktika rozvoje digitální gramotnosti
Kód předmětu KVD/DRDG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historický vývoj užití digitálních technologií v souladu s různými teoriemi vzdělávání a jejich promítnutí do současnosti. 2. Výběr a úprava existujících digitálních zdrojů vhodných pro použití v řízené činnosti na MŠ. 3. Tvorta vlastních digitálních zdrojů vhodných pro využití v MŠ a jejich organizace, ochrana a sdílení. 4. Myšlenkové a pojmové mapy. 5. Rozvoj informační a mediální gramotnosti budoucích pedagogů v MŠ. 6. Bezpečné a odpovědné používání digitálních technologií budoucími pedagogy v MŠ. 7. Zpětná vazba ve spojení s využitím digitálních technologií v MŠ. 8. Podpora samostatné práce i spolupráce při využití digitálních technologií pedagogy a dětmi v MŠ. 9. Rozvoj prekonceptů informatického myšlení v rámci digitální kompetence u dětí v MŠ bez digitálních technologií. 10. Rozvoj prekonceptů informatického myšlení v rámci digitální kompetence u dětí v MŠ s digitálními technologiemi. 11. Řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií. 12. Reflexe využití digitálních zdrojů v MŠ. 13. Soustavný profesní rozvoj spojený se zapojením do odborné komunikace k využívání digitálních technologií v MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyhledat digitální materiály, jimiž lze podpořit výuku.
Odborné dovednosti
prokazovat potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem;
pracovat s různými digitálními zařízeními na uživatelské úrovni.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávacím procesu v souladu s vývojovými směry.
nalézt konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií s možnostmi jejich využití;
porovnat jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání digitálních technologií;
Odborné dovednosti
rozlišit různé koncepty pojetí digitální gramotnosti;
vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí využití digitálních technologií ve výuce v návaznosti na aktivní sledování a na znalost etap předchozího vývoje;
zdůvodnit na základě analýzy výběr témat a prostředků pro tvorbu jednotlivých digitálních podpor výuky;
vytvořit soubor vzdělávacích aktivit podpořených digitálními technologiemi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Vzájemné hodnocení studentů,
Seminární práce,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Dobiáš, Václav. Digitální technologie v mateřské škole. České Budějovice. 2019.
  • Kalaš, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Prvé vydanie. 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
  • Kalaš, Ivan. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava. 2011.
  • Maněnová, M. a S. Pekárková. Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let. České Budějovice. 2019.
  • Petrus. Sada přednášek pro předmět: Digitální technologie v preprimárním vzdělávání. Ústí nad Labem. 2019.
  • Puerling, B. Teaching in the Digital Age for Preschool and Kindergarten: Enhancing Curriculum with Technology. .
  • Rogers-Whitehead, Carrie. Digitální rodičovství: jak pomoci dětem vybudovat si zdravý vztah k technologiím. Praha. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr