Vyučující
|
-
Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Souborové formáty tabulkových dat. Import a export tabulkových dat. Formuláře a jejich tvorba s přímou vazbou na tabulkové procesory a kalkulátory. Možnosti sběru dat (anktery, dotazníky, přihlášky), jejich digitalizace a zpracování. Možnosti a způsoby zobrazení, formátování a podmíněného formátování tabulkových dat. Řazení, filtrování a souhrny tabulkových dat. Adresování, početní operace, vzorce, funkce. Analýza tabulkových dat. Grafy a reprezentace tabulkových dat. Operace s textovými hodnotami, vyhledávací operace a práce s generováním hodnot. Kontingenční tabulky a kontingenční grafy. Práce s oborovými databázemi. Reprezentace výstupových dat formou prezentace. Zpracování dat a jejich prezentace v textovém editoru. Formátování textového dokumentu, práce s netextovými prvky. Práce v cloudových aplikacích využitelných pro pomáhajícíc profese.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 34 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy související s tvorbou tabulek na počítači. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvářet a manipulovat se složkami a soubory. |
provádět základní úpravy v tabulkovém kalkulátoru. |
Obecné způsobilosti |
---|
využívat digitální technologie v oblasti správy dat alespoň na základní úrovni dle rámce DigComp 2.1. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy využívané při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat v jednom komerčním a několika volně dostupných programových nástrojích. |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovávat efektivně data s využitím programových nástrojů označovaných jako tabulkové kalkulátory. |
ověřit principy zpracování tabulkových dat na praktických příkladech, díky kterým si osvojí pracovní postupy vedoucí k efektivnímu používání uvedeného typu programového vybavení v rámci studia učitelského oboru či oborové kombinace a následně v učitelské praxi |
použít podporované moduly a funkce vybraného programu pro tabulkových zpracování dat pro nalezení optimálního řešení dílčích problémů vyplývajících z probíraného tématu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Holzner, S. a N. Holzner. Google Docs 4 everyone. Indianapolis, 2009. ISBN 07-897-3936-4.
-
LAURENČÍK, Marek. Excel - pokročilé nástroje: funkce, marka, databáze, kontingenční tabulky, prezentace, příklady. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5570-0.
-
Navrátil, P. a M. Jiříček. OpenOffice.org Calc. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 978-80-86686-74-5.
-
OČENÁŠEK, Vladimír et al. Řešené příklady pro MS Excel 2013: podle konceptu European Computer Driving Licence - Advanced (profesionální uživatelské znalosti a dovednosti). Praha, 2015. ISBN 978-80-87994-55-9.
-
Pecinovský, Josef. 333 tipů a triků pro Microsoft Excel 2013 : [sbírka nejužitečnějších postupů a řešení]. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4130-4.
|