Vyučující
|
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
-
Kasík Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Digitální technologie a teorie vzdělávání. Příklady využití digitálních technologií ve školním prostředí. Využití umělé inteligence ve vzdělávání. Plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ. Vzdělávací aplikace pro různé digitální technologie. Cloud computing software jako služba pro výukové účely. Možnosti vlastního profesního rozvoje s pomocí internetu a internetové komunikace Vyhledávání informací a materiálů na internetu, zpracování dat. Internetové zdroje aktualit o využívání digitálních technologií ve výuce. Portály a komunity spojené se vzděláváním. Využívání sociálních sítí ve výuce. Tvorba portfolia. Projekt - výuka vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení u žáků na 1. st ZŠ. Kyberšikana.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy z informatiky. |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v práci s osobním počítačem na úrovni sylabu ECDL Start. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porovnat různé teorie vzdělávání v souvislosti s využitím digitálních technologií. |
uvést příklady vhodného i nevhodného využití digitálních technologií ve školním prostředí. |
analyzovat různé typy vzdělávacích aplikací. |
orientovat se v cloudových službách. |
vyhledávat aktuální informace, materiály a vzdělávací příležitosti na internetu. |
analyzovat pozitivní a negativní aspekty sociálních sítí a virtuálních komunit. |
reflektovat význam digitálního portfolia pro žáky i učitele. |
vysvětlit zásady bezpečnosti na internetu a možnosti prevence kyberšikany.. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit digitální portfolio. |
diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů. |
rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
Liukas, Linda. Hello, Ruby : dobrodružné programování. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-905803-4-3.
-
NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
Rohlíková, Lucie. KVD/ITV Informační technologie ve výuce. Západočeská univerzita v Plzni. 2023.
-
Vaníček, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9.
-
Zounek, Jiří; Juhaňák, Libor,; Staudková, Hana,; Poláček, Jiří. E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
|