Předmět: Informatika a volnočasové aktivity

« Zpět
Název předmětu Informatika a volnočasové aktivity
Kód předmětu KVD/IVA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojmy volný čas a volnočasové aktivity. Druhy a charakteristické rysy volnočasových aktivit v oblasti informatiky a ICT. 1. Reflektivní úloha na téma "Možnosti volnočasových aktivit". Aktivity zaměřené na rozvoj dětí a mládeže v oblasti informatiky a ICT. Organizace zajišťující volnočasové aktivity v oblasti informatiky a ICT. 2. Reflektivní úloha na téma "Volnočasové instituce". Jednorázové volnočasové aktivity. 3. Reflektivní úloha na téma "Seminář pro žáky nebo studenty". Druhy soutěží v oblasti informatiky a ICT podle vyhlašovatele. Soutěže a jejich organizace v souladu s platnou legislativou. Středoškolská odborná činnost (SOČ) zaměřená na informatiku a ICT. Mezinárodní rozměr soutěží a volnočasových aktivit. 4. Reflektivní úloha na téma "Výběr vhodné soutěže". Pravidelná zájmová činnost. Tvorba náplně volnočasových aktivit souvisejících s informatikou a ICT. 5. Reflektivní úloha na téma "Příprava činnosti kroužku". Školní časopisy, školní rozhlas a televize. 6. Reflektivní úloha na téma "Recenze školních časopisů". Pravidla počítačové hygieny pro děti. Vliv rodiny na volnočasové aktivity dětí. Moderovaná prezentace, ve které studující seznámí spolužáky s vlastním hodnocením vybrané soutěže či volnočasové aktivity z oblasti informatiky a ICT. V závěru jednotlivých kapitol volnočasové tematiky jsou zařazeny úlohy, ve kterých studenti provedou konfrontaci nabyté teorie s praktickým zjištěním a na základě reflexe, analýzy a vyhodnocení se pokusí navrhnout evaluaci zjištěných skutečností. Úlohy budou řešeny individuálně a vyžadují reflexi každého studujícího.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
osobní zkušenost s volnočasovými aktivitami a soutěžemi
Odborné dovednosti
využívat dovednosti vyplývající z počítačové gramotnosti
vyhledávat informace z různých zdrojů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát druhy a charakteristické rysy volnočasových aktivit v oblasti informatiky a ICT
znát druhy soutěží v oblasti informatiky a ICT podle vyhlašovatele
mít přehled o organizacích zajišťujících volnočasové aktivity v oblasti informatiky a ICT
Odborné dovednosti
analyzovat možnosti volnočasových aktivit dětí a mládeže
navrhnout v konkrétní situaci vhodnou volnočasovou aktivitu
umět navrhnout náplně volnočasových aktivit souvisejících s informatikou a ICT
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • e-kurz doporučený v Courseware předmětu.
  • Kapitoly z pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1996. ISBN 80-210-1274-9.
  • Giovanni Vincenti, Alberto Bucciero, Markus Helfert, Matthias Glowatz. E-Learning, E-Education, and Online Training. Springer International Publishing AG, 2016. ISBN 3319496247.
  • HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného čas. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
  • Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času.. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • MERTERNS, M. & A. T. Wilson. Program Evaluation Theory and Practice. 2018. ISBN 978-1-4625-3275-9.
  • Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha, 2003. ISBN 80-7178-711-6.
  • Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 4. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
  • PETILLON, Hanns a Alexandra BIERWEILER. 1000 her pro školy, kroužky a volný čas: od Atomů po Život na ostrově. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0095-4.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Spousta, V. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
  • Veselá, J. Jak ve volném čase? Projekty her pro volný čas dětí a mládeže. Hradec Králové, 1997. ISBN 80-7041-146-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr