Vyučující
|
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojmy volný čas a volnočasové aktivity. Druhy a charakteristické rysy volnočasových aktivit v oblasti informatiky a ICT. 1. Reflektivní úloha na téma "Možnosti volnočasových aktivit". Aktivity zaměřené na rozvoj dětí a mládeže v oblasti informatiky a ICT. Organizace zajišťující volnočasové aktivity v oblasti informatiky a ICT. 2. Reflektivní úloha na téma "Volnočasové instituce". Jednorázové volnočasové aktivity. 3. Reflektivní úloha na téma "Seminář pro žáky nebo studenty". Druhy soutěží v oblasti informatiky a ICT podle vyhlašovatele. Soutěže a jejich organizace v souladu s platnou legislativou. Středoškolská odborná činnost (SOČ) zaměřená na informatiku a ICT. Mezinárodní rozměr soutěží a volnočasových aktivit. 4. Reflektivní úloha na téma "Výběr vhodné soutěže". Pravidelná zájmová činnost. Tvorba náplně volnočasových aktivit souvisejících s informatikou a ICT. 5. Reflektivní úloha na téma "Příprava činnosti kroužku". Školní časopisy, školní rozhlas a televize. 6. Reflektivní úloha na téma "Recenze školních časopisů". Pravidla počítačové hygieny pro děti. Vliv rodiny na volnočasové aktivity dětí. Moderovaná prezentace, ve které studující seznámí spolužáky s vlastním hodnocením vybrané soutěže či volnočasové aktivity z oblasti informatiky a ICT. V závěru jednotlivých kapitol volnočasové tematiky jsou zařazeny úlohy, ve kterých studenti provedou konfrontaci nabyté teorie s praktickým zjištěním a na základě reflexe, analýzy a vyhodnocení se pokusí navrhnout evaluaci zjištěných skutečností. Úlohy budou řešeny individuálně a vyžadují reflexi každého studujícího.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 8 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
osobní zkušenost s volnočasovými aktivitami a soutěžemi |
Odborné dovednosti |
---|
využívat dovednosti vyplývající z počítačové gramotnosti |
vyhledávat informace z různých zdrojů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát druhy a charakteristické rysy volnočasových aktivit v oblasti informatiky a ICT |
znát druhy soutěží v oblasti informatiky a ICT podle vyhlašovatele |
mít přehled o organizacích zajišťujících volnočasové aktivity v oblasti informatiky a ICT |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat možnosti volnočasových aktivit dětí a mládeže |
navrhnout v konkrétní situaci vhodnou volnočasovou aktivitu |
umět navrhnout náplně volnočasových aktivit souvisejících s informatikou a ICT |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
e-kurz doporučený v Courseware předmětu.
-
Kapitoly z pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1996. ISBN 80-210-1274-9.
-
Giovanni Vincenti, Alberto Bucciero, Markus Helfert, Matthias Glowatz. E-Learning, E-Education, and Online Training. Springer International Publishing AG, 2016. ISBN 3319496247.
-
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného čas. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
-
Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
-
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času.. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
-
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
-
MERTERNS, M. & A. T. Wilson. Program Evaluation Theory and Practice. 2018. ISBN 978-1-4625-3275-9.
-
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha, 2003. ISBN 80-7178-711-6.
-
Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 4. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
-
PETILLON, Hanns a Alexandra BIERWEILER. 1000 her pro školy, kroužky a volný čas: od Atomů po Život na ostrově. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0095-4.
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Spousta, V. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
-
Veselá, J. Jak ve volném čase? Projekty her pro volný čas dětí a mládeže. Hradec Králové, 1997. ISBN 80-7041-146-5.
|