Předmět: Multimédia pro vzdělávání 1

« Zpět
Název předmětu Multimédia pro vzdělávání 1
Kód předmětu KVD/MMV1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Fast Milan, Mgr. Ph.D.
  • Holý Milan, Mgr. Ph.D.
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Ženková Alžběta, Mgr.
Obsah předmětu
Úvod do předmětu, barevné modely, barevné prostory. Postupy a operace aplikovatelné při zjišťování informací o grafických souborech a digitálních záznamech. Autorské právo a licence v kontextu statického a dynamického digitálního obrazu Bitmapová (rastrová) a vektorová grafika základní pojmy, oblasti použití, formáty rastrových grafických obrazů. Programové nástroje pro její editaci a prezentování. Základní a pokročilé editační funkce a nástroje, optimální grafické postupy Bitmapová a vektorová grafika na internetu, podporované formáty, možnosti publikování. Důležité pojmy z oblasti digitálního zvuku a videa. Postupy a operace aplikovatelné při zjišťování informací o multimediálních souborech a digitálních záznamech. Nástroje pro záznam, tvorbu, editaci a spouštění digitálního zvuku, digitální zvukové efekty a filtry. Zásady kompozice obrazu při pořizování video záznamů, nástroje pro záznam, editaci a spouštění digitálního videa, digitální video efekty a filtry, tvorba animace. Práce s titulky a programovými nástroji pro jejich tvorbu a úpravu. Tvorba multimediálního kanálu, postupy uplatňované při publikování multimediálního obsahu na internetu a související rizika v kontextu výchovně-vzdělávacího procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 60 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní pojmy z bitmapové a vektorové grafiky.
identifikovat teoretické základy počítačové grafiky
Odborné dovednosti
přizpůsobit nastavení monitoru
ovládá práci v GUI OS za využití standardního HW
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Ovládá ICT zařízení na úrovni běžného uživatele
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientuje se v problematice digitálního zvuku, videa a multimediálních komponent
umí vysvětli pojmy z oblasti zvuku, videa a multimédií
orientuje se v problematice autorského zákona a licencí
zná nástroje pro tvorbu multimediální prezentace, zásady prezentování a interaktivity
vysvětluje základní pojmy bitmapové grafiky a vektorové grafiky
identifikuje výhody a nevýhody jednotlivých grafických formátů
klasifikuje barevných modely a prostory
Odborné dovednosti
dokáže vytvářet a editovat digitální zvuk
dokáže vytvářet a editovat digitální video
dokáže používat video efekty, filtry a titulky
získává prostřednictvím vhodných operací a postupů informace o grafických souborech a digitálních záznamech
používá základní a pokročilé editační funkce a nástroje při práci s bitmapovou a vektorovou grafikou
publikovat grafické materiály v souladu s autorským zákonem
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
E-learning,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Dinur, Eran. The complete guide to photorealism: for visual effects, visualization and games. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. 2022.
  • Dinur, Eran. The filmmaker's guide to visual effects: the art and techniques of vfx for directors, producers, editors and cinematographers.. NY, Routledge, 2023. ISBN 9781032266695.
  • Tekalp A. Murat. Digital Video Processing. London, 2015. ISBN 978-0-13-399100-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr