|
Vyučující
|
-
Chudáček Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Holubec Martin, Mgr. Ph.D.
-
Santoro Hana, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Eliška, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do předmětu, barevné modely, barevné prostory. Postupy a operace aplikovatelné při zjišťování informací o grafických souborech a digitálních záznamech. Autorské právo a licence v kontextu statického a dynamického digitálního obrazu Bitmapová (rastrová) a vektorová grafika základní pojmy, oblasti použití, formáty rastrových grafických obrazů. Programové nástroje pro její editaci a prezentování. Základní a pokročilé editační funkce a nástroje, optimální grafické postupy Bitmapová a vektorová grafika na internetu, podporované formáty, možnosti publikování. Důležité pojmy z oblasti digitálního zvuku a videa. Postupy a operace aplikovatelné při zjišťování informací o multimediálních souborech a digitálních záznamech. Nástroje pro záznam, tvorbu, editaci a spouštění digitálního zvuku, digitální zvukové efekty a filtry. Zásady kompozice obrazu při pořizování video záznamů, nástroje pro záznam, editaci a spouštění digitálního videa, digitální video efekty a filtry, tvorba animace. Práce s titulky a programovými nástroji pro jejich tvorbu a úpravu. Tvorba multimediálního kanálu, postupy uplatňované při publikování multimediálního obsahu na internetu a související rizika v kontextu výchovně-vzdělávacího procesu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 60 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základní pojmy z bitmapové a vektorové grafiky. |
| identifikovat teoretické základy počítačové grafiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| přizpůsobit nastavení monitoru |
| ovládá práci v GUI OS za využití standardního HW |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Ovládá ICT zařízení na úrovni běžného uživatele |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientuje se v problematice digitálního zvuku, videa a multimediálních komponent |
| umí vysvětli pojmy z oblasti zvuku, videa a multimédií |
| orientuje se v problematice autorského zákona a licencí |
| zná nástroje pro tvorbu multimediální prezentace, zásady prezentování a interaktivity |
| vysvětluje základní pojmy bitmapové grafiky a vektorové grafiky |
| identifikuje výhody a nevýhody jednotlivých grafických formátů |
| klasifikuje barevných modely a prostory |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dokáže vytvářet a editovat digitální zvuk |
| dokáže vytvářet a editovat digitální video |
| dokáže používat video efekty, filtry a titulky |
| získává prostřednictvím vhodných operací a postupů informace o grafických souborech a digitálních záznamech |
| používá základní a pokročilé editační funkce a nástroje při práci s bitmapovou a vektorovou grafikou |
| publikovat grafické materiály v souladu s autorským zákonem |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| E-learning, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dinur, Eran. The complete guide to photorealism: for visual effects, visualization and games. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. 2022.
-
Dinur, Eran. The filmmaker's guide to visual effects: the art and techniques of vfx for directors, producers, editors and cinematographers.. NY, Routledge, 2023. ISBN 9781032266695.
-
Tekalp A. Murat. Digital Video Processing. London, 2015. ISBN 978-0-13-399100-8.
|