Předmět: Náslechová praxe - bakalářská

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe - bakalářská
Kód předmětu KVD/NAPXB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student hospituje ve výuce na vybraných školách, kde se seznamuje s edukačním procesem. Na základě pozorování ho analyzuje.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studijní praxe
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozvinout vědomosti z oblasti výchovně vzdělávacího procesu žáků
podat zprávu o pozorovaném edukačním procesu v praxi
Odborné dovednosti
analyzovat edukační proces v praxi
Obecné způsobilosti
Zaznamenat průběh vyučovací hodiny.
Výsledky učení
Odborné znalosti
sumarizovat poznatky z diskuse k edukačnímu procesu
Odborné dovednosti
vybrat podstatné okamžiky ovlivňující výuku a výchovný proces
posoudit konkrétní výukový proces a jeho jednotlivé aspekty, zejména připravenost učitele na hodinu a jeho dovednosti, pracovní klima ve třídě, aktivita žáků a jejich zájem, vztah žáků a učitele a hodnocení studentů učitelem
diskutovat na odborné úrovni o jednotlivých aspektech edukačního procesu v konkrétní i obecné rovině
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Student dokáže reflektovat náslechovou praxi, které se zúčastnil.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Studijní praxe,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Nehyba, Jan. Reflexe v procesu učení : desetkrát stejně a přece jinak --. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6489-8.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slavík, Jan, Hajerová Müllerová Lenka a Pavla Soukupová. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr