Vyučující
|
-
Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student hospituje ve výuce na vybraných školách, kde se seznamuje s edukačním procesem. Na základě pozorování ho analyzuje.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studijní praxe
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozvinout vědomosti z oblasti výchovně vzdělávacího procesu žáků |
podat zprávu o pozorovaném edukačním procesu v praxi |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat edukační proces v praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
Zaznamenat průběh vyučovací hodiny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
sumarizovat poznatky z diskuse k edukačnímu procesu |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat podstatné okamžiky ovlivňující výuku a výchovný proces |
posoudit konkrétní výukový proces a jeho jednotlivé aspekty, zejména připravenost učitele na hodinu a jeho dovednosti, pracovní klima ve třídě, aktivita žáků a jejich zájem, vztah žáků a učitele a hodnocení studentů učitelem |
diskutovat na odborné úrovni o jednotlivých aspektech edukačního procesu v konkrétní i obecné rovině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Student dokáže reflektovat náslechovou praxi, které se zúčastnil. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Nehyba, Jan. Reflexe v procesu učení : desetkrát stejně a přece jinak --. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6489-8.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slavík, Jan, Hajerová Müllerová Lenka a Pavla Soukupová. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
|