Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KVD/NASPN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hodan Karel, PhDr. Ph.D.
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hospitace na určených hodinách. Reflexe vyučovacích hodin v dokumentu. Reflexe vyučovacích hodin v diskusi.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studijní praxe, Exkurze, výuka v terénu
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
sumarizovat poznatky z diskuse k edukačnímu procesu
Odborné dovednosti
vybrat podstatné okamžiky ovlivňující výuku a výchovný proces
posoudit konkrétní výukový proces a jeho jednotlivé aspekty, zejména připravenost učitele na hodinu a jeho dovednosti, pracovní klima ve třídě, aktivita žáků a jejich zájem, vztah žáků a učitele a hodnocení studentů učitelem
diskutovat na odborné úrovni o jednotlivých aspektech edukačního procesu v konkrétní i obecné rovině
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uvést příklady na základě poznatky z diskuse k edukačnímu procesu
Odborné dovednosti
porovnat podstatné okamžiky ovlivňující výuku a výchovný proces na různých konkrétních případech
formulovat předpoklady úpravy konkrétního výukového procesu a jeho jednotlivých aspektů, zejména připravenost učitele na hodinu a jeho dovednosti, pracovní klima ve třídě, aktivita žáků a jejich zájem, vztah žáků a učitele a hodnocení studentů učitelem
vyjádřit na odborné úrovni vlastní názor o jednotlivých aspektech edukačního procesu v konkrétní i obecné rovině
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
  • Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr