Předmět: Počítačová grafika pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Počítačová grafika pro vzdělávání
Kód předmětu KVD/PGV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Holý Milan, Mgr. Ph.D.
  • Kašpar David, PhDr. Ph.D.
  • Bečka Jaromír, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod do předmětu, barevné modely, barevné prostory. 2) Postupy a operace aplikovatelné při zjišťování informací o grafických souborech a digitálních záznamech. 3) Autorské právo a licence v kontextu statického digitálního obrazu, bibliografické citace digitálních obrazových děl. 4) Bitmapová (rastrová) grafika základní pojmy, oblasti použití, formáty rastrových grafických obrazů. 5) Programové nástroje pro její editaci a prezentování. 6) Základní a pokročilé editační funkce a nástroje, optimální grafické postupy, použití tabletu při práci s bitmapovou grafikou. 7) Vektorová grafika základní pojmy, oblasti použití, formáty vektorových grafických obrazů. 8) Programové nástroje pro její editaci a prezentování, základní a pokročilé editační funkce a nástroje, optimální grafické postupy, použití tabletu při práci s vektorovou grafikou. 9) Programové nástroje pro předtiskovou přípravu grafických děl, typografie v kontextu počítačové grafiky. 10) Automatizace zpracování textu i grafiky, tvorba fotogalerií. 11) Bitmapová a vektorová grafika na internetu, podporované formáty, možnosti publikování. 12) Volně dostupné nástroje pro grafické designování webových stránek. 13) Prezentace, principy a trendy grafického designování webových stránek.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 2 hodiny za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat jednotlivé druhy operačních systémů
identifikovat teoretické základy počítačové grafiky
Odborné dovednosti
přizpůsobit nastavení monitoru
získat základní informace o grafickém materiálu
provádět základní editační techniiky v birmapovém i vektorovém editoru
Obecné způsobilosti
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy bitmapové grafiky
vysvětlit základní pojmy vektorové grafiky
identifikovat výhody a nevýhody jednotlivých grafických formátů
klasifikovat barevných modely a prostory
popsat principy grafického designování webových stránek
Odborné dovednosti
získat prostřednictvím vhodných operací a postupů informace o grafických souborech a digitálních záznamech
použít základní a pokročilé editační funkce a nástroje při práci s bitmapovou grafikou
použít základní a pokročilé editační funkce a nástroje při práci s vektorovou grafikou
předvést ovládání programových nástrojů pro předtiskovou přípravu grafických děl
publikovat grafické materiály na webu v souladu s autorským zákonem
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Projektová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Adobe Acrobat XI : classroom in a book : the official training workbook from Adobe Systems. San Jose : Adobe Press, 2013. ISBN 978-0-321-88679-8.
  • Adobe Illustrator CS6 : oficiální výukový kurz. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3792-5.
  • Barker, Corey. Nejlepší triky pro Photoshop : vhodné pro Photoshop CC, CS6 i CS5. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-251-4148-9.
  • Čevela, Lubomír. Digitální fotografie v programu GIMP. 2., aktualiz. vyd. Brno : Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3582-2.
  • Krum, Randy. Cool infographics : effective communication with data visualization and design. Hoboken : John Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-1-118-58230-5.
  • Neff, Ondřej. Corel Paint Shop Pro polopatě. Vyd. 1. Praha : Institut digitální fotografie, 2006. ISBN 80-903210-6-2.
  • NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: uživatelská příručka pro začínající grafiky.. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3815-1.
  • Šimčík, Petr. Inkscape : praktický průvodce tvorbou vektorové grafiky. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3813-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr