Předmět: Počítačem podporovaná výuka

« Zpět
Název předmětu Počítačem podporovaná výuka
Kód předmětu KVD/POPOV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Caletka Jiří, doc. Ing. CSc.
  • Ženková Alžběta, Mgr.
Obsah předmětu
Různorodá počítačová podpora výuky jednotlivých vzdělávacích oblastí a průřezových témat. Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků: Historický vývoj užití počítačových systémů v souladu s různými teoriemi vzdělávání a jejich promítnutí do současnosti. Internet a didaktické aspekty využití jeho součástí a s nimi spojených činností ve výuce. Projekty výuky s internetovou podporou. Výukový program. Pojmové mapy. Mikrosvěty, simulace a MUVE. Digitální vyprávění. Digitální gramotnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyhledat elektronické materiály, jimiž lze podpořit výuku přinejmenším jeho aprobačních předmětů
charakterizovat na základě vhodných kritérií po samostatném seznámení na hlubší úrovni nový software
řídit se dle obecného zadání, v jehož rámci má možnost rozvinout své dovednosti
Odborné dovednosti
prokazovat potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem
využívat dovednosti vyplývající z digitální gramotnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
porovnat jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání digitálních technologií učiteli i žáky včetně etického rozměru jejich chování
interpretovat možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávacím procesu na příslušném stupni dle svého studijního programu v souladu s vývojovými směry
nalézt konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií s možnostmi jejich využití
představit v moderované prezentaci vlastní podporu pro výuku a vybranou cizí pomůcku počítačové podpory výuky jeho druhého aprobačního předmětu
Odborné dovednosti
rozlišit různé koncepty pojetí digitální gramotnosti s uvedením do souvislosti se znalostmi o gramotnosti obecně i jejích dalších přívlastcích
zdůvodnit na základě analýzy výběr témat a prostředků pro tvorbu jednotlivých počítačových podpor výuky odpovídajících stupni jeho studijního programu
vytvořit soubor pojmových map s využitím vybraného vhodného softwaru pro obohacení výuky určené vzdělávací oblasti
vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí využití digitálních technologií ve výuce v návaznosti na aktivní sledování a na znalost etap předchozího vývoje
zhodnotit, při vědomí vlivu dalších vědeckých disciplín, různé způsoby využití internetu ve výuce na základě znalosti metodiky jejich aplikace
sestavit projekt ke zvolenému průřezovému tématu, v jehož rámci bude mít ústřední pozici internetová podpora
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
E-learning,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Formativní hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
  • ČERNÝ, M. DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. Praha: NPI. 2023.
  • Filipi, Z., Rohlíková, L. Počítačem podporovaná výuka (e-kurz). Plzeň: ZČU.
  • Neumajer, Ondřej; Rohlíková, Lucie,; Zounek, Jiří. Učíme se s tabletem : využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
  • SEO, K. K. Using social media effectively in the classroom: blogs, wikis, twitter, and more. New York, 2013. ISBN 978-0-415-89680-1.
  • Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi.. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021. ISBN 978-80-7676-175-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr