Předmět: Počítačem podporovaná výuka 1

« Zpět
Název předmětu Počítačem podporovaná výuka 1
Kód předmětu KVD/PPV1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků. Historický vývoj užití počítačových systémů ve vzdělávání a současné tendence. Internet a didaktické aspekty jeho využití ve výuce. Projekty výuky s internetovou podporou. Otevřené technologie ve vzdělávání. Možnosti využití e-learningu ve výuce. Počítačová gramotnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
studentovi se dokáže seznámit samostatně na hlubší úrovni s novým softwarem. Student je schopen vyhledat elektronické materiály, jimiž lze podpořit výuku přinejmenším jeho aprobačních předmětů. Student projevuje potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem
Výsledky učení
student popíše možnosti využití výpočetní techniky ve vzdělávacím procesu na příslušném stupni dle svého studijního programu a provede rozčlenění jim odpovídajících vývojových směrů. Student aktivně sleduje a dokáže vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí v užití počítačových systémů ve výuce v návaznosti na znalost etap předchozího vývoje. Student porovná jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání výpočetní techniky učiteli i žáky včetně etického rozměru jejich chování. Student popíše a zhodnotí, při vědomí vlivu dalších vědeckých disciplín, různé způsoby využití internetu ve výuce na základě znalosti metodiky jejich aplikace. Student sestaví projekt ke zvolenému průřezovému tématu, v jehož rámci bude mít ústřední pozici internetová podpora. Student vysvětlí možnosti využití e-learningu a jemu příbuzných konceptů ve výuce na základě znalosti vývoje jeho definice, výhod a nevýhod. Student provede hodnocení e-kurzu dle daných kritérií. Student nalezne konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií a ukáže možnosti jejich využití. Student analyzuje různé koncepty pojetí počítačové gramotnosti, které uvede do souvislosti se znalostmi o gramotnosti obecně i jejích dalších odnožích
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Jandová, Lada. Počítačová výuka : Zásady tvorby výukových programů. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-147-4.
  • Kouba, Luděk. Technické systémy ve výuce : Skripta pro posl. pedagogické fak. Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8.
  • Kulič, Václav. Člověk-učení-automat. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Mašek, Jan. Základní etapy vývoje a tendence použití výpočetní techniky ve vyučování. Sborník katedry výpočetní a didaktické techniky IS. 1998.
  • Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
  • Mazák E. Počítačová výuka. ČVUT, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr