Vyučující
|
-
Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků. Historický vývoj užití počítačových systémů ve vzdělávání a současné tendence. Internet a didaktické aspekty jeho využití ve výuce. Projekty výuky s internetovou podporou. Otevřené technologie ve vzdělávání. Možnosti využití e-learningu ve výuce. Počítačová gramotnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
studentovi se dokáže seznámit samostatně na hlubší úrovni s novým softwarem. Student je schopen vyhledat elektronické materiály, jimiž lze podpořit výuku přinejmenším jeho aprobačních předmětů. Student projevuje potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem |
Výsledky učení |
---|
student popíše možnosti využití výpočetní techniky ve vzdělávacím procesu na příslušném stupni dle svého studijního programu a provede rozčlenění jim odpovídajících vývojových směrů. Student aktivně sleduje a dokáže vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí v užití počítačových systémů ve výuce v návaznosti na znalost etap předchozího vývoje. Student porovná jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání výpočetní techniky učiteli i žáky včetně etického rozměru jejich chování. Student popíše a zhodnotí, při vědomí vlivu dalších vědeckých disciplín, různé způsoby využití internetu ve výuce na základě znalosti metodiky jejich aplikace. Student sestaví projekt ke zvolenému průřezovému tématu, v jehož rámci bude mít ústřední pozici internetová podpora. Student vysvětlí možnosti využití e-learningu a jemu příbuzných konceptů ve výuce na základě znalosti vývoje jeho definice, výhod a nevýhod. Student provede hodnocení e-kurzu dle daných kritérií. Student nalezne konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií a ukáže možnosti jejich využití. Student analyzuje různé koncepty pojetí počítačové gramotnosti, které uvede do souvislosti se znalostmi o gramotnosti obecně i jejích dalších odnožích |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Jandová, Lada. Počítačová výuka : Zásady tvorby výukových programů. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-147-4.
-
Kouba, Luděk. Technické systémy ve výuce : Skripta pro posl. pedagogické fak. Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8.
-
Kulič, Václav. Člověk-učení-automat. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Mašek, Jan. Základní etapy vývoje a tendence použití výpočetní techniky ve vyučování. Sborník katedry výpočetní a didaktické techniky IS. 1998.
-
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Mazák E. Počítačová výuka. ČVUT, 1991.
|