Předmět: Periferní zařízení pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Periferní zařízení pro vzdělávání
Kód předmětu KVD/PZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fast Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Principy připojitelných zařízení, jejich vlastnosti, druhy a způsoby užití. Sběrnice a rozhraní, druhy a principy činnosti. Procesory a paměti, parametry a porovnání. Grafické karty a principy zpracování obrazu. Zdroje elektrické energie a chlazení PC a komponent. Zařízení pro uložení dat (HDD, SSD, SSHD, Blu-Ray a další). Klávesnice, myši a jiná vstupní zařízení z pohledu principu jejich činnosti. Monitory, projektory a dotyková zařízení z pohledu principu jejich činnosti. Principy získávání obrazu a textu pomocí 2D a 3D skenerů. Propojení PC a prvků pomocí sítí. Klasické a 3D tiskárny, principy tisku. Zvukové karty a principy pořízení a zpracování zvuku. Praktické úlohy vhodné pro pochopení řízení a propojení modulů pomocí průmyslových sběrnic. Technologie používané ve smartphonech.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 21 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti z techniky počítačů, počítačových systémů a základů programování v rozsahu předřazených předmětů podle studijního plánu
Odborné dovednosti
Schopnost připojovat periferní zařízení a základní interakce s ním
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat jednotlivá periferní zařízení.
popsat důležité parametry jednotlivých periferních zařízení.
vysvětlit princip činnosti periferního zařízení.
Odborné dovednosti
připojit periferní zařízení.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Formativní hodnocení,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Horák, Jaroslav. Hardware: učebnice pro pokročilé (4. vydání). Cpress. 2007.
  • Larry Freeman. The History of Data Storage. 2017. ISBN 9781542951609.
  • The MagPi. Get started with raspberry Pi. Londýn. 2017.
  • Tomáš Jakeš. Periferní zařízení pro vzdělávání (e-kurz). Plzeň, ZČU. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr