Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Možnosti využití robotických stavebnic, jejich potenciál a pozice ve vzdělávání. Příklady vzdělávacích programovacích prostředí, tvorba programu a jeho spuštění. Základní pohyb robota v prostoru, možnosti využití motorů k ovládání pohyblivých konstrukcí. Zpracování a vyhodnocení dat ze senzorů a reakce a na ně. Cykly, podmíněné příkazy, paralelní vykonávání. Využití proměnné a cyklu, tvorba vlastních metod. Návrh robotické konstrukce, vytvoření návodu pro konstruování. Návrh a realizace vlastního projektu s využitím robotické stavebnice. Příklady vzdělávacích aktivit pro využití robotických stavebnic ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní programové konstrukty |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně využívat základní programové konstrukty při tvorbě programu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
umět navrhnout efektivní konstrukci robota pro řešení zadaného problému |
umět zvolit vhodné programovací prostředí pro řešení daného problému s využitím robotické stavebnice |
Odborné dovednosti |
---|
volit vhodné metody k řešení zadaného problému s využitím robotické stavebnice |
rozložit si řešený problém na menší, snáze řešitelné části |
volit vhodné hardwarové prostředky k řešení zadaného problému |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Bagnall, Brian. Maximum Lego Mindstorms EV3 : building robots with Java brains. 2014. ISBN 978-0-9868322-9-1.
-
Benedettelli, Daniele. The LEGO BOOST activity book : a beginner's guide to robotics. 2019. ISBN 978-1-59327-932-5.
-
Garber, Gary. Learning LEGO MINDSTORMS EV3 : build and create interactive, sensor-based robots using your LEGO MINDSTORMS EV3 kit. 2015. ISBN 978-1-78398-502-9.
-
Jakeš, Tomáš. Baťko, Jan. Simbartl, Petr. Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Kee, Damien. Classroom activities for the busy teacher: EV3. 2013. ISBN 978-1-4912-5316-8.
-
Park, Eun Jung. Lego Mindstorms EV3 : stavíme a programujeme roboty. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-251-4385-8.
-
Procházka, Josef. Lapeš, Jakub. Tocháček, Daniel. Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2020.
|