Předmět: Robotické stavebnice ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Robotické stavebnice ve vzdělávání
Kód předmětu KVD/RBS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Možnosti využití robotických stavebnic, jejich potenciál a pozice ve vzdělávání. Příklady vzdělávacích programovacích prostředí, tvorba programu a jeho spuštění. Základní pohyb robota v prostoru, možnosti využití motorů k ovládání pohyblivých konstrukcí. Zpracování a vyhodnocení dat ze senzorů a reakce a na ně. Cykly, podmíněné příkazy, paralelní vykonávání. Využití proměnné a cyklu, tvorba vlastních metod. Návrh robotické konstrukce, vytvoření návodu pro konstruování. Návrh a realizace vlastního projektu s využitím robotické stavebnice. Příklady vzdělávacích aktivit pro využití robotických stavebnic ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní programové konstrukty
Odborné dovednosti
efektivně využívat základní programové konstrukty při tvorbě programu
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
umět navrhnout efektivní konstrukci robota pro řešení zadaného problému
umět zvolit vhodné programovací prostředí pro řešení daného problému s využitím robotické stavebnice
Odborné dovednosti
volit vhodné metody k řešení zadaného problému s využitím robotické stavebnice
rozložit si řešený problém na menší, snáze řešitelné části
volit vhodné hardwarové prostředky k řešení zadaného problému
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Bagnall, Brian. Maximum Lego Mindstorms EV3 : building robots with Java brains. 2014. ISBN 978-0-9868322-9-1.
  • Benedettelli, Daniele. The LEGO BOOST activity book : a beginner's guide to robotics. 2019. ISBN 978-1-59327-932-5.
  • Garber, Gary. Learning LEGO MINDSTORMS EV3 : build and create interactive, sensor-based robots using your LEGO MINDSTORMS EV3 kit. 2015. ISBN 978-1-78398-502-9.
  • Jakeš, Tomáš. Baťko, Jan. Simbartl, Petr. Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Kee, Damien. Classroom activities for the busy teacher: EV3. 2013. ISBN 978-1-4912-5316-8.
  • Park, Eun Jung. Lego Mindstorms EV3 : stavíme a programujeme roboty. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-251-4385-8.
  • Procházka, Josef. Lapeš, Jakub. Tocháček, Daniel. Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr