|
Vyučující
|
-
Lukavský Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Dobrovský Ján, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní principy, mechanismy, možnosti správy a zabezpečení počítačů a mobilních zařízení v rámci školní instituce. Základní vstupně-výstupní systém, jeho možnosti, funkce a nastavení, problematika zavádění jádra operačního systému. Typy operačních systémů, služby OS a jejich volání, dynamické knihovny a dynamické sestavování. Sledování, analýza, správa úloh, služeb procesů a vláken v operačních systémech počítačů a mobilních zařízení využívaných školní institucí. Struktura, dědičnost a stavy procesů, komunikace mezi procesy a vlákny, časově závislé chyby, kritická sekce, synchronizační nástroje a úlohy. Signály a správa paměti, stránkování a segmentace virtuální paměti, sekundární paměť. Správa disků a paměťových zařízení, diskové oddíly, souborové systémy a přístupová práva k souborům. Programové nástroje pro archivaci, zálohování a obnovu dat (včetně systémových dat) na počítačích a mobilních zařízeních využívaných školní institucí. Instalace, správa, nastavení programových nástrojů určených k identifikaci, eliminaci a blokování škodlivých programů, síťových hrozeb a škodlivého obsahu, zabezpečení operačních systémů počítačů a mobilních zařízení, instalace a správa firewallu a antivirových programů ve sdíleném prostředí vzdělávací instituce. Služby a protokoly vzdáleného přístupu, aplikační servery, infrastruktura virtuálních klientských počítačů, emulátory prostředí operačních systémů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vstupní znalosti a dovednosti na základní úrovni práce s počítačem a aplikacemi ve Windows |
| Odborné dovednosti |
|---|
| manipulace se soubory, složkami a základním programovým vybavením osobního počítače. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit, teoreticky a prakticky použít a aplikovat ve výuce pojmy, mechanismy, programové nástroje a technologie související s obsahovým zaměřením předmětu |
| orientovat se v problematice správy, monitorování a ochrany počítačů a mobilních zařízení používaných v rámci školní instituce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vybavit kompetencemi v oblasti správy, monitorování a ochrany počítačů a mobilních zařízení používaných v rámci školní instituce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| E-learning, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s demonstrací, |
| E-learning, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| E-learning, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Fiala, Jiří. iPad : průvodce s tipy a triky : aktualizované vydání pro iOS 7. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-3737-6.
-
Herodek, Martin. 333 tipů a triků pro Android : sbírka nejužitečnějších postupů a řešení. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-251-4310-0.
-
Klatovský, Karel. Windows 11: Průvodce uživatele. 2022.
-
KLEMENT, Milan. Virtualizace a instalace OS Windows. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4568-7.
-
Pecinovský, Josef a Pecinovský Rudolf. Windows 10. 2019.
-
PORTNOY, Matthew. Virtualization essentials. Indianapolis, IN: John Wiley, 2012. ISBN 978-1-118-17671-9.
|