Předmět: Informatika s didaktikou

« Zpět
Název předmětu Informatika s didaktikou
Kód předmětu KVD/SZZIZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Caletka Jiří, doc. Ing. CSc.
  • Semeniuk Martin, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při plánování, uskutečnění i hodnocení vlastní výuky informatiky na základní škole. Na závěr navazujícího magisterského studia koná student podle zákona č. 111/1998 Sb. o VŠ státní závěrečnou zkoušku prověřující znalosti a dovednosti z tematických okruhů určených předměty studijního oboru a jejich sylaby (didaktika informatiky, počítačem podporovaná výuka, algoritmizace a programování). Součástí ústní zkoušky z vylosovaného tematického okruhu je také předvedení portfolia tvůrčích počinů studenta z průběhu studia, které s tématem souvisí. Digitální portfolio si student buduje průběžně od 1. ročníku studia. U státní závěrečné zkoušky v digitálním portfoliu student prokazuje způsobilost pracovat, rozvíjet svoje znalosti a dovednosti kontinuálně i v budoucím povolání učitele informatiky. Samostatnou část státní závěrečné zkoušky tvoří obhajoba diplomové práce, zkouška z druhého studijního oboru a z pedagogicko-psychologického modulu. Absolvent po úspěšném zakončení všech čtyř částí vykonal SZZk. Okruhy k závěrečné zkoušce navazujícího magisterského studia jsou zveřejněny na webu KVD (http://www.kvd.zcu.cz) a na portálu ZČU (https://portal.zcu.cz).

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
  • Kontaktní výuka - 1 hodina za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Odborné dovednosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
klást klíčové poznatky studijního oboru do vzájemné souvislosti
prokázat schopnost identifikovat klíčové poznatky studijního oboru
aplikovat klíčové poznatky při plánování, uskutečnění i hodnocení vlastní výuky informatiky na základní škole
Odborné dovednosti
prokázat schopnost identifikovat klíčové poznatky studijního oboru
aplikovat klíčové poznatky při plánování, uskutečnění i hodnocení vlastní výuky informatiky na základní škole
klást klíčové poznatky studijního oboru do vzájemné souvislosti
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
  • Jakeš, Tomáš. Baťko, Jan. Simbartl, Petr. Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Lavrinčík, J. Dostál, J. Tvorba a zpracování výukových videí. Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5350-7.
  • Neumajer, Ondřej; Rohlíková, Lucie,; Zounek, Jiří. Učíme se s tabletem : využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
  • Slavík, Jan, Hajerová Müllerová Lenka a Pavla Soukupová. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • Zounek, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr