|
Vyučující
|
-
Braun Jaroslav, doc. Ing. Ph.D.
-
Bluďovský Jan, PhDr. Ph.D.
-
Hošťálek Karel, doc. Ing. CSc.
-
Faisal Petr, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Matematický aparát potřebný pro práci v semestru (maticový počet, kongruence, řady). Převody mezi číselnými soustavami (příčiny vzniku chyb). Zobrazení celých čísel v počítači (znaménka a různé typy). Zobrazení čísel v plovoucí řádové čárce (standard IEEE 754). Teorie informace (úvod dle Shannona). Definice kódování a rozdělení kódů (různé způsoby). Kódování znaků (různé implementace a možné problémy vznikající při počítačové komunikaci). Bezpečnostní kódování (způsoby používané na různých úrovních počítačových systémů). Nerovnoměrné efektivní kódy (konstrukce binárním stromem i algoritmy). Komprese (implementace odpovídajících algoritmů). Šifrování (implementace v současnosti používaných algoritmů). Konečné automaty a formální jazyky (využití při algoritmizaci). Umělá inteligence (zaměření na možnosti využití ve školství).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| využít základni matematické operace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat dovednosti vyplývající z požadavků digitální gramotnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat číselné soustavy |
| popsat za přispění porozumění příslušným pojmům východiska a základy teorie informace |
| vymezit oblast kódování v celé jeho šíři |
| vysvětlit různé způsoby dělení kódů používaných v oblasti digitálních technologií |
| identifikovat problémy týkající se šifrování v digitální komunikaci na základě znalosti historického vývoje |
| popsat využití konečných automatů, formálních jazyků a umělé inteligence v praxi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat maticový počet, kongruence a řady při převodech mezi soustavami a sestavování kódů; |
| provádět převody mezi číselnými soustavami a výpočty v nich |
| rozlišit používané možnosti zobrazení čísel v počítači, které demonstruje na příkladech |
| demonstrovat na příkladech tvorbu i užití některých konkrétních reprezentantů kódů používaných v oblasti digitálních technologií |
| analyzovat na základě teoretických znalostí využitých v praxi možnosti komprese |
| odvodit používané konkrétní šifrovací algoritmy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| E-learning, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Portfolio, |
| Formativní hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Praktická zkouška, |
| Portfolio, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Formativní hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
-
Jašek, Roman. Moderní kryptografie. 2017. ISBN 978-80-87383-67-4.
-
Jiroušek, Radim. Principy digitální komunikace. Vyd. 1. Voznice : Leda, 2006. ISBN 80-7335-084-X.
-
Karel Burda. Kryptografie okolo nás. 2020.
-
Salomon, David; Motta, Giovanni. Handbook of data compression. Fifth edition. 2010. ISBN 978-1-84882-902-2.
-
Šestáková, Eliška. Automaty a gramatiky: sbírka řešených příkladů. Praha. 2020.
-
You, Yuli. Audio coding : theory and applications. New York : Springer, 2010. ISBN 978-1-4419-1753-9.
|