Předmět: Webové technologie pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Webové technologie pro vzdělávání
Kód předmětu KVD/WTV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Buriánek Zbyněk, Mgr.
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled webových technologií využitelných pro tvorbu vlastních webových stránek. Struktura webových stránek. HTML5, jeho elementy a frameworky. Audio, video, canvas a animace. Základní seznámení s redakčními systémy, výhody, nevýhody a možnosti jejich nasazení ve školním prostředí. Webdesign, funkce a návrh webů ve školním prostředí. Využití kaskádových stylů. Responzivní design. Administrace redakčních systémů, přístupová práva, šablony a rozšíření. Využití skriptovacího jazyka na straně serveru k získání, úpravě a zobrazení dat, základy PHP, propojení s databázemi. Využití skriptování a frameworků na straně klienta, tvorba dynamického webu, výhody a nevýhody. XML, SOAP a REST služby. Domény, DNS a webhosting. Úvod do problematiky tvorby vlastních rozšíření redakčního systému. Validita a přístupnost webových stránek. Legislativa s ohledem na školní prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Projektová výuka, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
programovat v souladu s výstupy předmětu PGM2B
Odborné dovednosti
zvládnout analytické uvažování za účelem tvorby celistvého konceptu webové stránky zahrnující grafický návrh a základních funkcionalit. Samostatně či s pomocí vyučujícího zvládají dekompozici problémů spjatými s vývojem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uvést příklady problémů, které do tvorby webových stránek přináší různá mobilní zařízení.
Odborné dovednosti
vytvářet WWW stránky ve školním prostředí.
využít při tvorbě webových stránek propojení HTML5 a CSS3.
naprogramovat chybějící drobné funkcionality školního webu.
administrovat redakční systém pro tvorbu webu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Projektová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bureš, Michal; Laita, Adam; Laurenčík, Marek. WordPress: od základů k profesionálnímu použití. Praha: Grada. 2021.
  • Castro, Elizabeth; Hyslop, Bruce. HTML5 a CSS3 : názorný průvodce tvorbou WWW stránek. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3733-8.
  • Gasston, Peter. CSS3. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-251-4641-5.
  • Gasston, Peter. Moderní web. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-251-4345-2.
  • Nixon, Robin. Learning PHP, MySQL, JavaScript, and CSS : A Step-by-Step Guide to Creating Dynamic Websites. 2nd ed. Sebastopol : O'Reilly Media, 2012. ISBN 978-1-449-31926-7.
  • Stauffer, Matt. Laravel: up and running : a framework for building modern PHP apps. Boston: O´Reilly. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr