Předmět: Základy algoritmizace a programování pro primární vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Základy algoritmizace a programování pro primární vzdělávání
Kód předmětu KVD/ZAPV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasík Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Fast Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Algoritmus a algoritmizace. Základní algoritmické konstrukce. Digitální technologie vhodné pro rozvoj informatického myšlení na 1. stupni ZŠ. Dětská programovací prostředí pro rozvoj informatického myšlení žáků na 1. stupni ZŠ. Řešení příkladů využitelných k rozvoji informatického myšlení ve zvoleném programovacím prostředí a s vybraným technickým zařízením.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
logické myšlení rozvinuté na úrovni výstupů středoškolských RVP
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů
Odborné dovednosti
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní výuky
umí se orientovat v problematice algoritmizace
Odborné dovednosti
navrhovat vhodná interaktivní řešení pro zvýšení efektivity výuky
řešit příklady využitelné k rozvoji informatického myšlení ve zvoleném prostředí
vybrat prostředí pro rozvoj informatického myšlení podle účelu použití
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce
pracovat s chybou jako výukovým prostředkem
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
E-learning,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
  • Baťko, Jan. KVD/ZAPV - Základy algoritmizace a programování. Západočeská univerzita v Plzni. 2023.
  • Liukas, Linda. Hello, Ruby : dobrodružné programování. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-905803-4-3.
  • Maněnová, M. a S. Pekárková. Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let. České Budějovice. 2019.
  • Procházka, Josef. Lapeš, Jakub. Tocháček, Daniel. Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2020.
  • Vaníček, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní