Vyučující
|
-
Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Šablona dokumentu a styly ve vazbě na využití možností hromadné korespondence pro biology. 2. Netextové a automatické prvky v textových dokumentech pro biology (diagramy, obrázky, odkazy atd.). 3. Spolupráce více biologů při tvorbě textového dokumentu. 4. Práce v cloudu. 5. Dokončení textového dokumentu s kontrolou před tiskem pro biology (typografické zásady, pravopis, zásady pro úpravu písemností). 6. Analýza tabulkových dat, adresování, početní operace, vzorce, funkce pro biology. 7. Vyhledávací operace a práce s textovými hodnotami v tabulkách pro biology, řazení, filtrování a souhrny tabulkových dat pro biology. 8. Reprezentace tabulkových dat a grafy pro biology. 9. Formuláře, jejich tvorba a využití pro dotazníkové šetření. 10. Využití šablon v prezentacích pro biology. Práce s interními i externími objekty v prezentacích pro biology. 11. Prezentační dovednosti a zásady dobré prezentace. 12. Příprava posteru. Příprava odborného a vědeckého textu (bakalářská, diplomové práce, odborný text). 13. Informační zdroje a práce s nimi, citační normy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy související s tvorbou tabulek na počítači |
student zná základní pohyb v textovém editoru. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvářet a manipulovat se složkami a soubory |
provádět základní úpravy v tabulkovém kalkulátoru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy využívané při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat v jednom komerčním a několika volně dostupných programových nástrojích |
znát zásady úpravy textového dokumentu a jeho formátování. |
znát zásady efektivní prezentace a jejího představení (prezentační dovednosti). |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovávat efektivně data s využitím programových nástrojů označovaných jako tabulkové kalkulátory |
ověřit principy zpracování tabulkových dat na praktických příkladech, díky kterým si osvojí pracovní postupy vedoucí k efektivnímu používání uvedeného typu programového vybavení v rámci studia učitelského oboru či oborové kombinace a následně v učitelské praxi |
použít podporované moduly a funkce vybraného programu pro tabulkových zpracování dat pro nalezení optimálního řešení dílčích problémů vyplývajících z probíraného tématu |
zformátovat dokument dle zadaných náležitostí, včetně práce s netextovými prvky. |
pracovat s citačními normami. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
E-learning, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bártek, Květoslav; Kubrický, Jan. Pokročilé použití MS Excel při tvorbě elektronických výukových materiálů. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4559-5.
-
Klarovský Karel. Power Point nejen pro školy. Computer Media, 2016. ISBN 978-807402-251-7.
-
Klatovský, K. Excel 2021 / 365 nejen pro školy. Computer Media. 2023.
-
Klatovský, K. Word 2021 / 365 nejen pro školy. Computer Media. 2023.
-
Knytl, Martin, Křivánková, Lucie. Typografie a odborný text, Průvodce pro zpracování nejen závěrečných prací. Hradec Králové, 2022.
-
Široký, Jan. Psaní a prezentace odborných textů. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-7502-340-7.
|