Předmět: Zpracování dat pro biology

« Zpět
Název předmětu Zpracování dat pro biology
Kód předmětu KVD/ZPDBI
Organizační forma výuky Není + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Šablona dokumentu a styly ve vazbě na využití možností hromadné korespondence pro biology. Netextové a automatické prvky v textových dokumentech pro biology (diagramy, obrázky, odkazy atd.). Spolupráce více biologů při tvorbě textového dokumentu. Dokončení textového dokumentu s kontrolou před tiskem pro biology (typografické zásady, pravopis atd.). Analýza tabulkových dat, adresování, početní operace, vzorce, funkce pro biology. Vyhledávací operace a práce s textovými hodnotami v tabulkách pro biology. Možnosti a způsoby zobrazení, formátování a podmíněného formátování tabulkových dat, Řazení, filtrování a souhrny tabulkových dat pro biology. Reprezentace tabulkových dat a grafy pro biology. Formuláře a jejich tvorba s přímou vazbou na využití tabulkových procesorů a kalkulátorů pro biology. Využití šablon v prezentacích pro biology. Práce s interními i externími objekty v prezentacích pro biology. Prezentace a interaktivní tabule.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy související s tvorbou tabulek na počítači
Odborné dovednosti
vytvářet a manipulovat se složkami a soubory
provádět základní úpravy v tabulkovém kalkulátoru
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit principy využívané při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat v jednom komerčním a několika volně dostupných programových nástrojích
Odborné dovednosti
zpracovávat efektivně data s využitím programových nástrojů označovaných jako tabulkové kalkulátory
ověřit principy zpracování tabulkových dat na praktických příkladech, díky kterým si osvojí pracovní postupy vedoucí k efektivnímu používání uvedeného typu programového vybavení v rámci studia učitelského oboru či oborové kombinace a následně v učitelské praxi
použít podporované moduly a funkce vybraného programu pro tabulkových zpracování dat pro nalezení optimálního řešení dílčích problémů vyplývajících z probíraného tématu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
E-learning,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
E-learning,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Test,
Doporučená literatura
  • Calc Guide: Working with Spreadsheets.
  • Bártek, Květoslav; Kubrický, Jan. Pokročilé použití MS Excel při tvorbě elektronických výukových materiálů. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4559-5.
  • Holzner, S. a N. Holzner. Google Docs 4 everyone. Indianapolis, 2009. ISBN 07-897-3936-4.
  • LAURENČÍK, Marek. Excel - pokročilé nástroje: funkce, marka, databáze, kontingenční tabulky, prezentace, příklady. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5570-0.
  • Navrátil, P. a M. Jiříček. OpenOffice.org Calc. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 978-80-86686-74-5.
  • OČENÁŠEK, Vladimír et al. Řešené příklady pro MS Excel 2013: podle konceptu European Computer Driving Licence - Advanced (profesionální uživatelské znalosti a dovednosti). Praha, 2015. ISBN 978-80-87994-55-9.
  • Pecinovský, J. 333 tipů a triků pro Microsoft Excel 2013: [sbírka nejužitečnějších postupů a řešení]. Brno: Computer pess, 2014. ISBN 978-80-251-4130-4.
  • Pírková, Kateřina. Microsoft Office Word 2007 : podrobná uživatelská příručka. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1571-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr