|
Vyučující
|
-
Bluďovský Jan, PhDr. Ph.D.
-
Santoro Hana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Šablona dokumentu a styly ve vazbě na využití možností hromadné korespondence pro biology. Netextové a automatické prvky v textových dokumentech pro biology (diagramy, obrázky, odkazy atd.). Spolupráce více biologů při tvorbě textového dokumentu. Dokončení textového dokumentu s kontrolou před tiskem pro biology (typografické zásady, pravopis atd.). Analýza tabulkových dat, adresování, početní operace, vzorce, funkce pro biology. Vyhledávací operace a práce s textovými hodnotami v tabulkách pro biology. Možnosti a způsoby zobrazení, formátování a podmíněného formátování tabulkových dat, Řazení, filtrování a souhrny tabulkových dat pro biology. Reprezentace tabulkových dat a grafy pro biology. Formuláře a jejich tvorba s přímou vazbou na využití tabulkových procesorů a kalkulátorů pro biology. Využití šablon v prezentacích pro biology. Práce s interními i externími objekty v prezentacích pro biology. Prezentace a interaktivní tabule.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy související s tvorbou tabulek na počítači |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvářet a manipulovat se složkami a soubory |
| provádět základní úpravy v tabulkovém kalkulátoru |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit principy využívané při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat v jednom komerčním a několika volně dostupných programových nástrojích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zpracovávat efektivně data s využitím programových nástrojů označovaných jako tabulkové kalkulátory |
| ověřit principy zpracování tabulkových dat na praktických příkladech, díky kterým si osvojí pracovní postupy vedoucí k efektivnímu používání uvedeného typu programového vybavení v rámci studia učitelského oboru či oborové kombinace a následně v učitelské praxi |
| použít podporované moduly a funkce vybraného programu pro tabulkových zpracování dat pro nalezení optimálního řešení dílčích problémů vyplývajících z probíraného tématu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| E-learning, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| E-learning, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Přednáška s demonstrací, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| E-learning, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Calc Guide: Working with Spreadsheets.
-
Bártek, Květoslav; Kubrický, Jan. Pokročilé použití MS Excel při tvorbě elektronických výukových materiálů. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4559-5.
-
Holzner, S. a N. Holzner. Google Docs 4 everyone. Indianapolis, 2009. ISBN 07-897-3936-4.
-
LAURENČÍK, Marek. Excel - pokročilé nástroje: funkce, marka, databáze, kontingenční tabulky, prezentace, příklady. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5570-0.
-
Navrátil, P. a M. Jiříček. OpenOffice.org Calc. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 978-80-86686-74-5.
-
OČENÁŠEK, Vladimír et al. Řešené příklady pro MS Excel 2013: podle konceptu European Computer Driving Licence - Advanced (profesionální uživatelské znalosti a dovednosti). Praha, 2015. ISBN 978-80-87994-55-9.
-
Pecinovský, J. 333 tipů a triků pro Microsoft Excel 2013: [sbírka nejužitečnějších postupů a řešení]. Brno: Computer pess, 2014. ISBN 978-80-251-4130-4.
-
Pírková, Kateřina. Microsoft Office Word 2007 : podrobná uživatelská příručka. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1571-8.
|