Vyučující
|
-
Steinberger Libor, Mgr.
-
Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
-
Ženková Alžběta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Osnova předmětu: 1. Základní typografická pravidla v textových dokumentech 2. Šablona dokumentu a styly. 3. Netextové prvky v textových dokumentech (grafy, diagramy, obrázky atd.). 4. Automatické prvky v textových dokumentech (citace, poznámky pod čarou, rejstřík, záhlaví a zápatí, odkazy v dokumentu, obsah a titulky). 5. Spolupráce více autorů při tvorbě textového dokumentu a práce v cloudu. 6. Finalizace textového dokumentu před tiskem. 7. Formuláře a jejich tvorba s přímou vazbou na tabulkové procesory a kalkulátory. 8. Souborové formáty tabulkových dat, import a export tabulkových dat. Možnosti a způsoby zobrazení, formátování a podmíněného formátování tabulkových dat. 9. Řazení, filtrování a souhrny tabulkových dat. Adresování, početní operace, vzorce, matematické funkce, generování hodnot. 10. Funkce pro operace s textovými hodnotami v tabulkách. Funkce pro vyhledávání tabulkových dat. 11. Práce s datem a časem. 12. Grafická (re)prezentace tabulkových dat, typy grafů a zásady pro jejich použití. 13. Kontingenční tabulky a kontingenční grafy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní práce v textovém editoru, včetně jednoduchých úprav. |
základní práce v tabulkovém kalkulátoru, včetně jednoduchého formátování tabulky. |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat a upravit text pomocí základních nástrojů textových editorů. |
pracovat se soubory a provádět s nimi základní operace (vytvoření, kopírování, přejmenování, apod.). |
zpracovat jednoduché výpočety v tabulkovém kalkulátoru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Student chápe funkčnost a využití textového editoru a tabulkového kalkulátoru. Dle zpracovávaných dat dokáže rozhodnout, kterou z aplikací použít. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zpracování a vhodné zformátování textu v textovém editoru. |
práce s netextovými prvky v textovém dokumentu a používá automatizaci. |
běžně užívaných typografických zásadách. Ví, kde popř. dohledat potřebné informace. |
principů využívaných při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat v jednom komerčním a několika volně dostupných programových nástrojích. |
principů využívaných při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat v jednom komerčním a několika volně dostupných programových nástrojích. |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovávat efektivně data s využitím programových nástrojů označovaných jako tabulkové kalkulátory. |
ověřit principy zpracování tabulkových dat na praktických příkladech, díky kterým si osvojí pracovní postupy vedoucí k efektivnímu používání uvedeného typu programového vybavení v rámci studia učitelského oboru či oborové kombinace a následně v učitelské praxi. |
použít podporované moduly a funkce vybraného programu pro tabulkových zpracování dat pro nalezení optimálního řešení dílčích problémů vyplývajících z probíraného tématu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Student dokáže zpracovat textový dokument, včetně potřebného formátování, a to včetně dodržení stylistických a typografických zásad. Dále dokáže zpracovat předložená data v tabulkovém kalkulátoru, přičemž efektivně využívá funkce a vzorce. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Diskuse, |
Samostudium, |
E-learning, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Bártek, Květoslav; Kubrický, Jan. Pokročilé použití MS Excel při tvorbě elektronických výukových materiálů. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4559-5.
-
Klatovský, K. Excel 2021 / 365 nejen pro školy. Computer Media. 2023.
-
Klatovský, K. Word 2021 / 365 nejen pro školy. Computer Media. 2023.
-
Knytl, Martin, Křivánková, Lucie. Typografie a odborný text, Průvodce pro zpracování nejen závěrečných prací. Hradec Králové, 2022.
-
Široký, Jan. Psaní a prezentace odborných textů. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-7502-340-7.
|