Předmět: Časoprostorová tvorba pro 1. stupeň ZŠ

« Zpět
Název předmětu Časoprostorová tvorba pro 1. stupeň ZŠ
Kód předmětu KVK/9Č1PT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Čas a prostor jako dimenze uměleckého díla umění 20. a 21. století 2. Proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a stírání hranic mezi jednotlivými druhy umění 3. Výtvarné a materiálové experimenty v prostoru a čase 4. Asambláž ve výtvarné výchově 5. Sklářská tvorba a její využití ve škole 6. Modelování jako haptická zkušenost 7. Keramika - tvůrčí uplatnění technologických postupů na ZŠ 8. Principy animovaného filmu a jejich využití ve škole 9. Vizualita a média, virtuální realita počítače 10. Výtvarné aktivity typu akce, happening, instalace a jejich využití ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ 11. Land art ve výtvarné výchově - výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních a umělých prvků 12. Body art jako výtvarné ozvláštňování lidského těla v kontextu primárního vzdělávání 13. Architektura a její vztah k výtvarné výchově na 1. stupni

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 33 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat základní výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku.
Odborné dovednosti
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl;
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu;
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit koncepty uměleckých děl vybraných autorů časoprostorové tvorby z 20. a 21. století;
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století a prostupování jednotlivých druhů umění;
charakterizovat základní podoby land-artu, umění akce a konceptuálního umění a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl;
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů.
Odborné dovednosti
využívat odbornou terminologii k popisu výrazových prostředků uměleckých děl i vlastních výtvarných projevů;
zkoumat a uplatňovat základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materiálu v časoprostorové tvorbě;
uplatňovat vlastní výtvarné (umělecké) záměry v časoprostorovém vizuálním vyjádření; to apply their own artistic intentions in space-time art work;
navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
  • FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
  • MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
  • NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita. 2020.
  • SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
  • ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr