Lecturer(s)
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
|
Course content
|
1. Educational dimension of expressive education. The issue of authority and professionality in expresssive education. 2. Reflection of the instruction. Added value in context of qualities of art experience. 3. Concept, expression and menaning as basic units of expressive creation didactical analysis. 4. Instruction, its events and their relation to expressive experience. 5. Content analysis and content transformation (components: meaning, constructive, emphatic, experientional). 6. Personal perconcept - didaktic content unit. Socio-cognitive conflict and educational motives. 7. The contents of visual culture art expression as the consequence of the world - creation. The reality, the viable world, the fiction (different versions of the world). Existential situations. Fiction and art. Art as a way of accessing the world and as an institution - mutual correlations. Pedagogical treatment of the borders between fiction and non-fiction. 'The language' of art and art as play in Art Philetics and Art Therapy (concept of potential space). 8. The arrangement of artistic situations in Visual Culture Art Education. The conditions for arranging artistic situations and their quality. Demands on the quality of artistic situations: "what is art?", "when is it art?". The canons of the object and the canons of the subject during the interpretation and evaluation of artistic situations in Visual Culture Art Education. 9. Assessment as an instrument of cosio-cognitive conflict and educational motives in expressive education. Reflective dialogue and its relation to personal characateristics of pupil. Hermeneutical identity. 10. Alteratons and versions - analytic approach to asssessment of expressive creation in pedagogical practice. 11. Curriculum in expressive education and its peculiarities compared doctrinal subjects. Didactic analysis of educational process.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Skills demonstration, Individual study, Lecture, Seminar
- Individual project (40)
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 60 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
absolvovat předmět KVK/ZA ; |
objasnit požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
popsat souvislost mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
Skills |
---|
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
z prezentovaných modelových situací interpretovat a odvozovat myšlenkový obraz edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru; |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vybavovat si požadovaná fakta z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlovat je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
popsat souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat; |
objasnit vztah obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlovat její podstatu; |
popsat vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům; |
Skills |
---|
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
analyzovat souvislosti mezi různými typy konceptů, jejich výrazovými prostředky a subjektivními zážitkovými obsahy; |
objevovat a interpretovat souvislosti mezi kulturními koncepty a subjektivními projevy prekonceptu; |
v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla; |
analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; |
na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Discussion |
Skills |
---|
Seminar |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Portfolio |
Self-evaluation |
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
? RUBINOVÁ, J. A. (ed.). Přístupy v arteterapii.. Praha, 2008. ISBN 9788073870935.
-
Babyrádová, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
-
Borecký, Vladimír. Imaginace a kultura. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-162-5.
-
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Graham, Gordon. Filosofie umění. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
-
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Kast, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-302-1.
-
Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
-
Pechar, J. Prostor imaginace. Praha, 1992.
-
RUBIN, J. A.(ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Brunner/Mazel, Inc. s. 44 - 62, 1987. ISBN 0-87630-452-8.
-
Simon, R. M. The Symbolism of Style. London and New York Tavistock/Routledge, 1992. ISBN 0-415-04130-9.
-
SLAVÍK, J. & HAJDUŠKOVÁ, L. Vzdělávací a terapeutický motiv v pohledu artefiletiky. Arteterapie, 22-23, s. 71 - 82.. 2010.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Exprese jako způsob poznávání.
-
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Slavík, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí = Art therapy today in the Czech Republic and abroad. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-004-8.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Valenta, Milan. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Walton, K. L. Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representatuional arts).. New York, London: Harvard University Press, 1992.
-
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
|