Vyučující
|
-
Dvořák Ivan, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Konečná Anna, PhDr. Ph.D.
-
Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Artefiletika a arteterapie v oborových souvislostech 2. Arteterapie vs. umění 3. Umění a psychoanalýza 1 (Jung, Freud, surrealismus) 4. Umění a psychoanalýza 2 (Lacan, Žižek, poststrukturalismus) 5. Umění a psychoanalýza 3 (psychoanalytický rozbor v praxi) 6. Slavoj Žižek: Perverzní průvodce ideologií - reflexe filmu 7. Možnosti expresivního gesta v kontextu moderního umění (deskilling, smrt autora, dematerializace umění) 8. Biografické interpretace uměleckého díla 9. Fikční svět, konstruování a rekonstruování fikčního světa 10. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 1 11. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 2 12. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 3 13. Využití technik z expresivních terapií v artefiletice - imaginace, relaxace, projekce, symbolizace a jejich využití v pozitivní prevenci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii artefiletiky ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem; |
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení; |
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z artefiletiky a arteterapie, které jsou klíčové pro oborovou edukační práci s žákovskou třídou v kontextu navrhování a realizace výtvarného zážitku a jeho reflexe v ZUŠ; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat vazbu artefiletického přístupu ve výtvarném oboru v ZUŠ vzhledem RVP. |
Odborné dovednosti |
---|
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v navržených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na výtvarný obor v ZUŠ; |
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení; |
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Abram, David. Kouzlo smyslů. Praha - Řevnice: Arbor vitae, 2013.
-
Bachelard, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malyern, 2009.
-
Case, C., Dalley, T. The Handbook od Art Therapy. New York, 2006.
-
Čapek, Robert. Uč jako umělec. V Brně:Jan Melvil publishing. 2020. ISBN 978-80-7555-105-4.
-
Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
-
Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.
|