Předmět: Artefiletika a arteterapie pro ZUŠ

« Zpět
Název předmětu Artefiletika a arteterapie pro ZUŠ
Kód předmětu KVK/AAZUŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dvořák Ivan, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Konečná Anna, PhDr. Ph.D.
  • Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Artefiletika a arteterapie v oborových souvislostech 2. Arteterapie vs. umění 3. Umění a psychoanalýza 1 (Jung, Freud, surrealismus) 4. Umění a psychoanalýza 2 (Lacan, Žižek, poststrukturalismus) 5. Umění a psychoanalýza 3 (psychoanalytický rozbor v praxi) 6. Slavoj Žižek: Perverzní průvodce ideologií - reflexe filmu 7. Možnosti expresivního gesta v kontextu moderního umění (deskilling, smrt autora, dematerializace umění) 8. Biografické interpretace uměleckého díla 9. Fikční svět, konstruování a rekonstruování fikčního světa 10. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 1 11. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 2 12. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 3 13. Využití technik z expresivních terapií v artefiletice - imaginace, relaxace, projekce, symbolizace a jejich využití v pozitivní prevenci

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii artefiletiky ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli.
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z artefiletiky a arteterapie, které jsou klíčové pro oborovou edukační práci s žákovskou třídou v kontextu navrhování a realizace výtvarného zážitku a jeho reflexe v ZUŠ;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat vazbu artefiletického přístupu ve výtvarném oboru v ZUŠ vzhledem RVP.
Odborné dovednosti
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům;
identifikovat, analyzovat a hodnotit v navržených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na výtvarný obor v ZUŠ;
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení;
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Písemná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Abram, David. Kouzlo smyslů. Praha - Řevnice: Arbor vitae, 2013.
  • Bachelard, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malyern, 2009.
  • Case, C., Dalley, T. The Handbook od Art Therapy. New York, 2006.
  • Čapek, Robert. Uč jako umělec. V Brně:Jan Melvil publishing. 2020. ISBN 978-80-7555-105-4.
  • Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
  • Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr