Předmět: Artefiletika

« Zpět
Název předmětu Artefiletika
Kód předmětu KVK/AF
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělávací a výchovná dimenze expresivní výchovy. Autorita a profesionalita v expresivní výchově, úloha zdůvodňování lege artis 2. Reflektivní bilance pedagogického díla; předem a následně strukturovaná reflexe. Funkce analýzy výtvarného zážitku pro přípravu výuky a pro hodnocení její kvality. Přidaná hodnota v souvislostech kvality výtvarného zážitku 3. Obsah a jeho transformace ve výuce jako procesy symbolizace a utváření učebního prostředí. Typy symbolizace podle N. Goodmana a v doplnění z perspektivy první osoby 4. Analýza obsahu a jeho transformace. Zážitkové a zkušenostní komponenty: významová, konstruktivní, empatická, prožitková 5. Koncept, výraz a jeho význam/y jako základní jednotky didaktické analýzy expresivní tvorby 6. Pedagogické dílo, jeho situace a jejich vztah k expresivnímu zážitku 7. Osobní prekoncept - didaktická jednotka obsahu. Sociokognitivní výzva a vzdělávací motivy 8. Obsah jako důsledek světa-tvorby. Skutečnost, možný svět, fikční svět v kultuře a umění. Existenciální situace 9. Pedagogické zacházení s hranicemi mezi fikcí a non-fikcí. Koncept potenciálního prostoru a zážitkových modalit: pretend, splývání, reflexe 10. Aranžování umělecké situace v expresivní výchově. Podmínky, nároky: "co je umění?", "kdy je umění?". Kánony objektu, kánony subjektu při interpretaci a hodnocení umělecké situace ve výtvarné výchově 11. Hodnocení jako prostředek sociokognitivní výzvy a vzdělávacích motivů v expresivní výchově. Reflektivní dialog a jeho vztah k charakteristikám osobnosti žáka. Hermeneutická identita 12. Alterace a verze analytické postupy v hodnocení expresivní tvorby v pedagogické praxi 13. Učivo v expresivní výchově a jeho zvláštnosti oproti naukovým předmětům. Didaktická analýza výchovného procesu v artefiletice

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvovat předmět KVK/ZA nebo mít odborné znalosti, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti v rozsahu požadovaném po absolvování tohoto předmětu;
objasnit požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu;
popsat souvislost mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP.
Odborné dovednosti
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe;
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni;
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací;
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vybavovat si požadovaná fakta z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlovat je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru;
popsat souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP;
objasnit vztah obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlovat její podstatu.
Odborné dovednosti
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině;
analyzovat souvislosti mezi různými typy konceptů, jejich výrazovými prostředky a subjektivními zážitkovými obsahy;
objevovat a interpretovat souvislosti mezi kulturními koncepty a subjektivními projevy prekonceptu;
představovat, zdůvodňovat a obhajovatv reflektivním dialogu ve skupině svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
  • Valenta, Milan; Humpolíček, Pavel. Hra v terapii. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr