Vyučující
|
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam a možnosti techniky a počítačového software pro natáčení a zpracování videa a filmu. 2. Přípravná a previzualizační etapa audiovizuální tvorby (význam a druhy scénáře, základní otázky scénáristiky) 3. Tvorba filmového záběru (základní charakteristiky, kompozice, světelná konstrukce, základní otázky herectví) 4. Střihová skladba pořadu, specifika narativního a nenarativního filmu, základní otázky stavby dramatu) 5. Významné otázky technické střihové skladby (pravidla, filmový čas a prostor) 6. Zvuk v audiovizi (druhy a výrazové prostředky, význam mluveného slova, technické otázky natáčení zvuku v praxi a ve škole apod.) 7. Filmová postprodukce (tvorba vizuálních efektů, hybridní film a základní otázky kompozitingu, možnosti využití umělé inteligence). 8. Animovaná tvorba (specifika tvorby kreslené a pookénkové animace, otázky animované tvorby ve školních podmínkách) 9. Tvorba reportáže a dokumentačního videozáznamu ve škole (otázky ochrany osobnosti při natáčení apod.) 10. Tvorba narativního filmu. Otázky realizace hrané tvorby ve školní výuce. 11. Tvorba nenarativního žánru (experimentální film a vliv uměleckých žánrů, esejistická forma filmu, videoart) 12. Motion design a hudební videoklip ve školní výuce (možnosti realizace a stylizace). 13. Vliv současných technologií na audiovizuální tvorbu, včetně nabídky softwarových aplikací na školní tvorbu a její možnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady. |
Odborné dovednosti |
---|
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat a hodnotit možnosti grafických a bitmapových editorů, video editorů, on-line prostředí pro tvorbu webových stránek; |
objasnit možnosti stylizace v prostředí programů podporujících tvorbu multimédií; |
popsat podstatu a možnosti využití multimédií ve výuce. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit fotografii, fotokoláž, plakát, animaci, video a webové stránky prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií; |
využívat postupy vytváření multimediálního elektronického obrazu pro výuku a tvorbu výukových pomůcek; |
experimentovat s výrazovými prostředky vizuálních sdělení vytvořených prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BÖHM, M.; ČIHÁK, M.; HUDEC, Z.; BROTHÁNEK, A.; KOZÁKOVÁ, T. et al. Česká škola střihové skladby. V Praze: NAMU, 2023. ISBN 978-80-7331-638-9.
-
Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
MAŠEK, J. Možnosti tvorby digitálního obsahu a implementace digitálních technologií v pedagogice umění. In Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
Mašek, Jan. Otevřené technologie ve vzdělávacím procesu. Pedagogický výzkum v ČR ISBN 80-7083-468-4 S. 352-. 2001.
-
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí. Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
SMITH, Ian Haydn. Stručný příběh filmu: kapesní průvodce klíčovými žánry, filmy, náměty a technikami. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-1258-6.
-
SZEKELY, G a SZEKELY, I. Video art for the classroom. Reston: National Art Education Association. 2005. ISBN 1-890160-27-X.
-
Tereza Czesany Dvořáková, Lucie Záhorová, René Melkus. Co byla a co je televize - dobrodružná výprava za obrazovkou pro malé i velké.. Praha, Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3306-6.
|