Předmět: Audiovizuální a filmová tvorba ve výuce

« Zpět
Název předmětu Audiovizuální a filmová tvorba ve výuce
Kód předmětu KVK/AFT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam a možnosti techniky a počítačového software pro natáčení a zpracování videa a filmu. 2. Přípravná a previzualizační etapa audiovizuální tvorby (význam a druhy scénáře, základní otázky scénáristiky) 3. Tvorba filmového záběru (základní charakteristiky, kompozice, světelná konstrukce, základní otázky herectví) 4. Střihová skladba pořadu, specifika narativního a nenarativního filmu, základní otázky stavby dramatu) 5. Významné otázky technické střihové skladby (pravidla, filmový čas a prostor) 6. Zvuk v audiovizi (druhy a výrazové prostředky, význam mluveného slova, technické otázky natáčení zvuku v praxi a ve škole apod.) 7. Filmová postprodukce (tvorba vizuálních efektů, hybridní film a základní otázky kompozitingu, možnosti využití umělé inteligence). 8. Animovaná tvorba (specifika tvorby kreslené a pookénkové animace, otázky animované tvorby ve školních podmínkách) 9. Tvorba reportáže a dokumentačního videozáznamu ve škole (otázky ochrany osobnosti při natáčení apod.) 10. Tvorba narativního filmu. Otázky realizace hrané tvorby ve školní výuce. 11. Tvorba nenarativního žánru (experimentální film a vliv uměleckých žánrů, esejistická forma filmu, videoart) 12. Motion design a hudební videoklip ve školní výuce (možnosti realizace a stylizace). 13. Vliv současných technologií na audiovizuální tvorbu, včetně nabídky softwarových aplikací na školní tvorbu a její možnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady.
Odborné dovednosti
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat a hodnotit možnosti grafických a bitmapových editorů, video editorů, on-line prostředí pro tvorbu webových stránek;
objasnit možnosti stylizace v prostředí programů podporujících tvorbu multimédií;
popsat podstatu a možnosti využití multimédií ve výuce.
Odborné dovednosti
vytvořit fotografii, fotokoláž, plakát, animaci, video a webové stránky prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií;
využívat postupy vytváření multimediálního elektronického obrazu pro výuku a tvorbu výukových pomůcek;
experimentovat s výrazovými prostředky vizuálních sdělení vytvořených prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BÖHM, M.; ČIHÁK, M.; HUDEC, Z.; BROTHÁNEK, A.; KOZÁKOVÁ, T. et al. Česká škola střihové skladby. V Praze: NAMU, 2023. ISBN 978-80-7331-638-9.
  • Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • MAŠEK, J. Možnosti tvorby digitálního obsahu a implementace digitálních technologií v pedagogice umění. In Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • Mašek, Jan. Otevřené technologie ve vzdělávacím procesu. Pedagogický výzkum v ČR ISBN 80-7083-468-4 S. 352-. 2001.
  • MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí. Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
  • SMITH, Ian Haydn. Stručný příběh filmu: kapesní průvodce klíčovými žánry, filmy, náměty a technikami. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-1258-6.
  • SZEKELY, G a SZEKELY, I. Video art for the classroom. Reston: National Art Education Association. 2005. ISBN 1-890160-27-X.
  • Tereza Czesany Dvořáková, Lucie Záhorová, René Melkus. Co byla a co je televize - dobrodružná výprava za obrazovkou pro malé i velké.. Praha, Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3306-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr