Vyučující
|
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní problematika kulturních, výtvarně zaměřených aktivit 2. Problematika koncipování programů s výtvarně kulturním zaměřením 3. Metodika programů s výtvarně kulturním zaměřením 4. Návštěva konkrétní kulturní/-ho instituce/zařízení včetně hospitace v aktuálně realizované aktivitě 5. Jak hodnotit aktivitu s výtvarně kulturním zaměřením (posuzování obsahových jader, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci). Otázky propagace aktivity s výtvarně kulturním zaměřením 6-11. Příprava, realizace a dokumentace aktivity s výtvarně kulturním zaměřením (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů aktivit s výtvarně kulturním zaměřením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
rozpoznat dostatečně široké spektrum výtvarných forem, technik a stylů. |
Odborné dovednosti |
---|
provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla; |
využívat informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů; |
využívat dostatečně široké spektrum výtvarných forem, technik a stylů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit problematiku výtvarně kulturních aktivit; |
charakterizovat aktivizující metody uplatňované v jím koncipované výtvarně kulturní aktivitě; |
popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii jím koncipované výtvarně kulturní aktivity. |
Odborné dovednosti |
---|
připravit a realizovat výtvarnou kulturní aktivitu; |
didakticky transformovat vybranou část výtvarně kulturního obsahu v konkrétní výtvarnou aktivitu; |
koncipovat program výtvarné aktivity na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí; |
odborně reflektovat realizovanou výtvarně kulturní aktivitu; |
verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě; |
odborně vypracovat závěrečnou zprávu o výtvarně kulturní aktivitě ve formě popisu její přípravy, realizace, reflexe a foto či videodokumentace. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Dytrtová, K. Metafora & médium. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019. ISBN 978-80-7561-176-5.
-
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
-
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
HORÁČEK, M.; MYSLIVEČKOVÁ H.; ŠOBÁŇOVÁ P. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2008.
-
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
-
Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
|