Předmět: Animace kulturních aktivit

« Zpět
Název předmětu Animace kulturních aktivit
Kód předmětu KVK/AKA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Základní problematika kulturních, výtvarně zaměřených aktivit 2. Problematika koncipování programů s výtvarně kulturním zaměřením 3. Metodika programů s výtvarně kulturním zaměřením 4. Návštěva konkrétní kulturní/-ho instituce/zařízení včetně hospitace v aktuálně realizované aktivitě 5. Jak hodnotit aktivitu s výtvarně kulturním zaměřením (posuzování obsahových jader, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci). Otázky propagace aktivity s výtvarně kulturním zaměřením 6-11. Příprava, realizace a dokumentace aktivity s výtvarně kulturním zaměřením (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů aktivit s výtvarně kulturním zaměřením

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti;
rozpoznat dostatečně široké spektrum výtvarných forem, technik a stylů.
Odborné dovednosti
provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla;
využívat informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů;
využívat dostatečně široké spektrum výtvarných forem, technik a stylů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit problematiku výtvarně kulturních aktivit;
charakterizovat aktivizující metody uplatňované v jím koncipované výtvarně kulturní aktivitě;
popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii jím koncipované výtvarně kulturní aktivity.
Odborné dovednosti
připravit a realizovat výtvarnou kulturní aktivitu;
didakticky transformovat vybranou část výtvarně kulturního obsahu v konkrétní výtvarnou aktivitu;
koncipovat program výtvarné aktivity na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí;
odborně reflektovat realizovanou výtvarně kulturní aktivitu;
verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě;
odborně vypracovat závěrečnou zprávu o výtvarně kulturní aktivitě ve formě popisu její přípravy, realizace, reflexe a foto či videodokumentace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Dytrtová, K. Metafora & médium. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019. ISBN 978-80-7561-176-5.
  • Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
  • Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
  • HORÁČEK, M.; MYSLIVEČKOVÁ H.; ŠOBÁŇOVÁ P. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2008.
  • Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY SOJKOVÁ, A., BUREŠOVÁ, L., HÁJKOVÁ, L. MIKULOVÁ, T. VELERIANOVÁ, D. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7675-040-1.
  • Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr