Předmět: Artefiletika pro pomáhající profese

« Zpět
Název předmětu Artefiletika pro pomáhající profese
Kód předmětu KVK/APPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vztah mezi artefiletikou, psychoterapií, expresivními terapiemi a arteterapií 2. Artefiletika jako pozitivní prevence psychosociálně patologických jevů 3. Expresivní zážitek a jeho jednotlivé komponenty, druhy symbolizace podle Goodmana 4. Význam reflexe a reflektivního dialogu pro mentalizaci expresivního zážitku 5. Imaginace, relaxace, projekce, symbolizace a jejich využití v pozitivní prevenci 6. Konstruktivní komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 7. Tematická komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 8. Empatická komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 9. Prožitková komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 10. Propojování jednotlivých přístupů v expresivních terapiích 11. Vybavení arteterapeutického ateliéru 12. Vzdělávání v arteterapii a artefiletice, profesní kompetence v této oblasti 13. Základní organizační a etické zásady vedení artefiletické aktivity

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní pojmy pro popis, analýzu a výklad interakce v sociální situaci;
základní pojmy pro popis, analýzu a výklad expresivní zkušenosti.
Odborné dovednosti
reflektovat sociální situace s cílem v základní míře porozumět jejich psychicky, sociálně a kulturně důležitým složkám a souvislostem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
porozumět odborné terminologii artefiletiky, arteterapie nebo expresivních terapií v požadovaném rozsahu;
znát pojetí prevence psychických nebo sociálních poruch a porozumět jejich vztahům k výchově a k terapii.
Odborné dovednosti
reflektovat sociální situace s cílem do požadované hloubky porozumět jejich psychicky, sociálně a kulturně důležitým složkám a souvislostem;
aplikovat znalost odborné terminologie artefiletiky, arteterapie nebo expresivních terapií s cílem vyložit reálné situace ve výchovné nebo prototerapeutické praxi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
  • Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
  • KOMZÁKOVÁ, M., SLAVÍK, J. Využití artefiletiky a arteterapie při prevenci. In Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha : Grada,, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
  • RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, 1987.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 1. díl.. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 2. díl.. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr