Vyučující
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vztah mezi artefiletikou, psychoterapií, expresivními terapiemi a arteterapií 2. Artefiletika jako pozitivní prevence psychosociálně patologických jevů 3. Expresivní zážitek a jeho jednotlivé komponenty, druhy symbolizace podle Goodmana 4. Význam reflexe a reflektivního dialogu pro mentalizaci expresivního zážitku 5. Imaginace, relaxace, projekce, symbolizace a jejich využití v pozitivní prevenci 6. Konstruktivní komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 7. Tematická komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 8. Empatická komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 9. Prožitková komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci 10. Propojování jednotlivých přístupů v expresivních terapiích 11. Vybavení arteterapeutického ateliéru 12. Vzdělávání v arteterapii a artefiletice, profesní kompetence v této oblasti 13. Základní organizační a etické zásady vedení artefiletické aktivity
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojmy pro popis, analýzu a výklad interakce v sociální situaci; |
vysvětlit základní pojmy pro popis, analýzu a výklad expresivní zkušenosti. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat sociální situace s cílem v základní míře porozumět jejich psychicky, sociálně a kulturně důležitým složkám a souvislostem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit odbornou terminologii artefiletiky, arteterapie nebo expresivních terapií v požadovaném rozsahu; |
objasnit pojetí prevence psychických nebo sociálních poruch a porozumět jejich vztahům k výchově a k terapii. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat sociální situace s cílem do požadované hloubky porozumět jejich psychicky, sociálně a kulturně důležitým složkám a souvislostem; |
aplikovat znalost odborné terminologie artefiletiky, arteterapie nebo expresivních terapií s cílem vyložit reálné situace ve výchovné nebo prototerapeutické praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
-
KOMZÁKOVÁ, M., SLAVÍK, J. Využití artefiletiky a arteterapie při prevenci. In Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha : Grada,, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
-
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
-
RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique).. New York, 1987.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 1. díl.. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 2. díl.. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
|