Předmět: Autorská tvorba a její mediální prezentace pro učitele

« Zpět
Název předmětu Autorská tvorba a její mediální prezentace pro učitele
Kód předmětu KVK/ATMP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Obsah předmětu směřuje k porozumění současnému "posttrendovému" umění v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Před studentem stojí samostatné řešení zadaného úkolu v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a představit výsledek vlastního tvoření na týdenní výstavě ve školní galerii. Studenti uplatňují dříve nabyté zkušenosti ve všech oborech studia a zpracovávají individuální projekt. V tvůrčím procesu mohou přistupovat k technologickým experimentům. Studenti teoreticky nahlíží a reflektují postupy práce, námětové variace a umělecké posuny v kunsthistorických kontextech. Samostatný projekt do konkrétního prostoru (Projekt týdenní výstavy). Posluchač realizuje obsáhlý úkol (práce na třech dílčích projektech), konečnou podobu prezentuje ve školní galerii. jednotlivé fáze a dílčí řešení úkolů konzultuje v seminářích. Aktivní účast a diskuse nad projektem ostatních posluchačů. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha umění v současném světě 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. - Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat principy výstavby obrazové struktury;
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu;
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru;
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu.
Odborné dovednosti
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu;
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem;
využít výrazové možnosti nových médií;
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit odbornou terminologii v oblasti vizuální kultury;
objasnit inspirační východiska vlastní tvorby, a to zejména v umění 2. pol. 20. století a v umění současném.
Odborné dovednosti
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
zvolit vhodnou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech;
experimentovat s technologiemi, různými materiály a tří i čtyřrozměrným prostorem;
realizovat vlastní projekt;
efektivně využívat digitální nástroje prezentace;
prezentovat vlastní práci ve fyzickém výstavním prostoru i na internetu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Současná periodika o umění.
  • ČERNÝ, M. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: pragmatistická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9233-4.
  • HLAVÁČKOVÁ, J. Myšlení obrazem: vizuální události Miroslava Petříčka. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2023. ISBN 978-80-7010-193-3.
  • HOCKNEY, David a GAYFORD, Martin. Tajemství obrazu: od jeskynních maleb po chytré telefony: povídáme si s dětmi o umění. Presco Group, a.s., 2019. ISBN 978-80-88276-83-8.
  • KORECKÝ, David (ed.). Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/Fra ve spolupráci s VŠUP Praha, 2009. ISBN 9788086863344.
  • POSPÍŠIL, A.; ŘEPA, K.; ŠOBÁŇOVÁ, P. Prostor obrazu: mezioborová setkání na poli umění a edukace.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2022. ISBN 978-80-908056-6-8.
  • Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
  • SÝKOROVÁ, L. Nezávislé kurátorství ve volném čase: nezávislý kurátor a umělec-kurátor na české vizuální scéně 2000-2016 = Independent curating as a leisure activity : an independent curator and artist-curator on the Czech visual art scene in 2000-2016.. FUD UJEP, 2016. ISBN 978-80-7561-028-7.
  • Wilson, Michael. Jak číst současné umění : umění 21. století zblízka. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr