Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění současnému "posttrendovému" umění v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Před studentem stojí samostatné řešení zadaného úkolu v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a představit výsledek vlastního tvoření na týdenní výstavě ve školní galerii. Studenti uplatňují dříve nabyté zkušenosti ve všech oborech studia a zpracovávají individuální projekt. V tvůrčím procesu mohou přistupovat k technologickým experimentům. Studenti teoreticky nahlíží a reflektují postupy práce, námětové variace a umělecké posuny v kunsthistorických kontextech. Samostatný projekt do konkrétního prostoru (Projekt týdenní výstavy). Posluchač realizuje obsáhlý úkol (práce na třech dílčích projektech), konečnou podobu prezentuje ve školní galerii. jednotlivé fáze a dílčí řešení úkolů konzultuje v seminářích. Aktivní účast a diskuse nad projektem ostatních posluchačů. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha umění v současném světě 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. - Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy výstavby obrazové struktury; |
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu; |
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti nových médií; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit odbornou terminologii v oblasti vizuální kultury; |
objasnit inspirační východiska vlastní tvorby, a to zejména v umění 2. pol. 20. století a v umění současném. |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
zvolit vhodnou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
experimentovat s technologiemi, různými materiály a tří i čtyřrozměrným prostorem; |
realizovat vlastní projekt; |
efektivně využívat digitální nástroje prezentace; |
prezentovat vlastní práci ve fyzickém výstavním prostoru i na internetu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Současná periodika o umění.
-
ČERNÝ, M. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: pragmatistická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9233-4.
-
HLAVÁČKOVÁ, J. Myšlení obrazem: vizuální události Miroslava Petříčka. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2023. ISBN 978-80-7010-193-3.
-
HOCKNEY, David a GAYFORD, Martin. Tajemství obrazu: od jeskynních maleb po chytré telefony: povídáme si s dětmi o umění. Presco Group, a.s., 2019. ISBN 978-80-88276-83-8.
-
KORECKÝ, David (ed.). Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/Fra ve spolupráci s VŠUP Praha, 2009. ISBN 9788086863344.
-
POSPÍŠIL, A.; ŘEPA, K.; ŠOBÁŇOVÁ, P. Prostor obrazu: mezioborová setkání na poli umění a edukace.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2022. ISBN 978-80-908056-6-8.
-
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
SÝKOROVÁ, L. Nezávislé kurátorství ve volném čase: nezávislý kurátor a umělec-kurátor na české vizuální scéně 2000-2016 = Independent curating as a leisure activity : an independent curator and artist-curator on the Czech visual art scene in 2000-2016.. FUD UJEP, 2016. ISBN 978-80-7561-028-7.
-
Wilson, Michael. Jak číst současné umění : umění 21. století zblízka. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.
|