Předmět: Digitální gramotnost, internetové umění, umělá inteligence ve výchově

« Zpět
Název předmětu Digitální gramotnost, internetové umění, umělá inteligence ve výchově
Kód předmětu KVK/DGVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Digitální gramotnost a multigramotnostní pojetí ve výtvarné, audiovizuální a multimodální výchově 2. Digitální umění a formy internetového umění 3. Reflexe softwarových nástrojů a využití umělé inteligence pro tvorbu obsahu ve škole 4. Generativní umění ve výtvarné a audiovizuální výchově 5. Rozšířená a virtuální realita ve výtvarné a audiovizuální výchově 6. Digitální malba a ilustrace - kategorizace postupů a softwarové podpory 7. Digitální tvorba fotografie - kategorizace postupů a softwarové podpory 8. Filmová a audiovizuální tvorba - kategorizace postupů a softwarové podpory 9. 2D/3D animace a počítačová grafika - kategorizace postupů a softwarové podpory 10. Digitálním sochařství a 3D modelování - kategorizace postupů a softwarové podpory 11. Digitální tvorba materiálů a textur, míchání barev - kategorizace postupů a softwarové podpory 12. Specifika využití stolních počítačů, tabletů a chytrých mobilních telefonů ve školních podmínkách 13. Otázky propojení umělecké tvorby v žitém a virtuálním prostoru ve škole.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady.
Odborné dovednosti
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat možnosti grafických a bitmapových editorů, video editorů, on-line prostředí pro tvorbu webových stránek;
objasnit možnosti stylizace v prostředí programů podporujících tvorbu multimédií;
vysvětlit možnosti a rizika užívání umělé inteligence ve výuce výtvarné a audiovizuální výchovy;
popsat podstatu a možnosti digitálního umění založeného na multimédiích jako součásti globální kultury a umění.
Odborné dovednosti
vytvořit fotografii, fotokoláž, plakát, animaci, video a webové stránky prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií;
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních sdělení vytvořených prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií;
analyzovat a hodnotit možnosti grafických a bitmapových editorů, video editorů, on-line prostředí pro tvorbu webových stránek;
využívat nástrojů umělé inteligence tvořivým způsobem;
využívat postupy vytváření multimediálního elektronického obrazu pro uměleckou tvorbu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • MAŠEK, J. Možnosti tvorby digitálního obsahu a implementace digitálních technologií v pedagogice umění. In Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu.. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • NG, Davy Tsz Kit; LEUNG, Jac Ka Lok; SU, Maggie Jiahong; YIM, Iris Heung Yue; QIAO, Maggie Shen et al. AI literacy in K-16 classroms.. Cham: Springer, 2022. ISBN 978-3-031-1880-0.
  • Perkins, Chad. After Effects: nejužitečnější postupy a triky. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3571-6.
  • RAUSCHNABEL, Philipp A. Augmented reality and virtual reality: changing realities in a dynamic world. Progress in IS.. Cham [Švýcarsko]: Springer, 2020. ISBN 978-80-244-4853-4.
  • SERAFINI, Frank. Reading the visual: an introduction to teaching multimodal literacy. Language and Literacy series. New York: Teachers College Press, 2014. ISBN 978-0-8077-5471-9.
  • SIMONDS, B. Blender master class: a hands-on guide to modeling, sculpting, materials and rendering. San Francisco: No Starch Press. 2013.
  • SWEENY, R. W. Inter/actions/inter/sections: Art education in a digital visual culture. Reston: National Art Education Association. 2010.
  • ŠOBÁŇOVÁ, PETRA, JANA JIROUTOVÁ ET AL. net art. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
  • Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr