Předmět: Didaktika výtvarných činností 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarných činností 1
Kód předmětu KVK/DIVČ1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí výtvarné výchovy předškoláků a jeho proměny. Individualizace a tvůrčí práce ve výtvarné výchově oproti volbě schematických forem a postupů 2. Integrující potenciál výtvarné výchovy. Cíle výtvarných činností dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Výtvarná výchova a osobnostní rozvoj. Přínos výtvarných činností v MŠ pro rozvíjení tvořivosti a výtvarných dispozic 3. Charakteristické znaky a ontogeneze dětského výtvarného projevu 4. Komunikační účinky dětského výtvarného projevu a jeho interpretace. Pozorování spontánních projevů tvořivosti dětí v MŠ 5. Vztah výtvarného vnímání, imaginace a tvorby v činnostech dětí v MŠ 6. Prožitek, humor a hra v aktuálním pojetí výtvarných činností v MŠ jako předpoklady tvořivosti. Zkoumání netradičních výrazových možností současného umění (např. akční tvorba, happening, objektová tvorba, umění instalace, land art, sound art) 7. Plánování výuky výtvarné výchovy a základní didaktické kategorie - cíl, námět a obsah ve výtvarné výchově. Rozšiřování okruhu námětů a hledání inspiračních východisek pro výtvarné činnosti v MŠ 8. Didaktická transformace obsahu a její vizualizace - vytváření pojmově obrazové mapy k výtvarnému úkolu, formulování zadání tvůrčích výtvarných činností 9. Návrhy tvořivých výtvarných činností pro děti z MŠ, jejich ověření a reflexe - sdílení zkušeností z praxe a diskuze nad dalšími možnostmi tvůrčího uchopení výtvarného úkolu 10. Galerijní a muzejní edukace ve vztahu k MŠ. Zprostředkování výtvarného umění dětem v MŠ. Tvořivá interpretace uměleckého díla 11. Kompetence učitele MŠ ve výtvarné výchově. Tvořivost a otevřená mysl jako základní kompetence učitelů v preprimárním vzdělávání 12. Otevřenost k rozmanitosti. Inklusivní pojetí výtvarných činností v MŠ 13. Odborné publikace pro učitele výtvarné výchovy - kritické čtení odborných textů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvovat předměty KVK/UPVV a KVK/VTP;
objasnit některé soudobé umělecké koncepty;
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti.
Odborné dovednosti
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění;
využívat různé výtvarné techniky a postupy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu;
popsat a objasnit znaky dětského výtvarného projevu;
charakterizovat různá pojetí výtvarné výchovy předškoláků;
posoudit přínos výtvarných činností k rozvoji osobnosti dítěte v mateřské škole a jeho tvořivých schopností;
popsat a objasnit způsoby zprostředkování umění dětem v mateřské škole;
Odborné dovednosti
analyzovat a interpretovat spontánní i navozené výtvarné projevy dětí v mateřské škole;
navrhnout, připravit a strukturovat tvořivé výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií;
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově;
tvůrčím způsobem transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání;
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí;
formulovat zadání experimentálních tvůrčích úkolů s prvky hry a humoru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
E-learning,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Výtvarná výchova : časpis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, ----.
  • Bečvářová, Ivana. Výtvarná dramatika v pedagogické praxi : netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0906-5.
  • CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. 1. vyd.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996. ISBN 80-858-0846-3.
  • Fišer, Zbyněk; Havlík, Vladimír,; Horáček, Radek. Slovem, akcí, obrazem : příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-5389-2.
  • Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
  • MATTHEWS, John. Drawing and painting: children and visual representation. London: Paul Chapman, 2003. ISBN 978-07-619-4786-8.
  • Plíhalová, Monika. Jakpak je dnes u nás doma?. Výtvarná výchova ISSN 1210-3691 Roč. 55, č. 3-4 (2. 2015.
  • Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.
  • ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. 1. vyd.. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902-2674-4.
  • ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902-2672-8.
  • Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
  • Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
  • Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • Uhl Skřivanová, V., M. Plíhalová. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. 2. část. Speciál pro mateřské školy. 2/20, ISSN ISSN 2571-059.
  • Uhl Skřivanová, V., M. Plíhalová. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. Speciál pro mateřské školy. 6/20, ISSN 2571-0591.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr