Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí výtvarné výchovy předškoláků a jeho proměny. Individualizace a tvůrčí práce ve výtvarné výchově oproti volbě schematických forem a postupů 2. Integrující potenciál výtvarné výchovy. Cíle výtvarných činností dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Výtvarná výchova a osobnostní rozvoj. Přínos výtvarných činností v MŠ pro rozvíjení tvořivosti a výtvarných dispozic 3. Charakteristické znaky a ontogeneze dětského výtvarného projevu 4. Komunikační účinky dětského výtvarného projevu a jeho interpretace. Pozorování spontánních projevů tvořivosti dětí v MŠ 5. Vztah výtvarného vnímání, imaginace a tvorby v činnostech dětí v MŠ 6. Prožitek, humor a hra v aktuálním pojetí výtvarných činností v MŠ jako předpoklady tvořivosti. Zkoumání netradičních výrazových možností současného umění (např. akční tvorba, happening, objektová tvorba, umění instalace, land art, sound art) 7. Plánování výuky výtvarné výchovy a základní didaktické kategorie - cíl, námět a obsah ve výtvarné výchově. Rozšiřování okruhu námětů a hledání inspiračních východisek pro výtvarné činnosti v MŠ 8. Didaktická transformace obsahu a její vizualizace - vytváření pojmově obrazové mapy k výtvarnému úkolu, formulování zadání tvůrčích výtvarných činností 9. Návrhy tvořivých výtvarných činností pro děti z MŠ, jejich ověření a reflexe - sdílení zkušeností z praxe a diskuze nad dalšími možnostmi tvůrčího uchopení výtvarného úkolu 10. Galerijní a muzejní edukace ve vztahu k MŠ. Zprostředkování výtvarného umění dětem v MŠ. Tvořivá interpretace uměleckého díla 11. Kompetence učitele MŠ ve výtvarné výchově. Tvořivost a otevřená mysl jako základní kompetence učitelů v preprimárním vzdělávání 12. Otevřenost k rozmanitosti. Inklusivní pojetí výtvarných činností v MŠ 13. Odborné publikace pro učitele výtvarné výchovy - kritické čtení odborných textů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
absolvovat předměty KVK/UPVV a KVK/VTP; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti. |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu; |
popsat a objasnit znaky dětského výtvarného projevu; |
charakterizovat různá pojetí výtvarné výchovy předškoláků; |
posoudit přínos výtvarných činností k rozvoji osobnosti dítěte v mateřské škole a jeho tvořivých schopností; |
popsat a objasnit způsoby zprostředkování umění dětem v mateřské škole; |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat spontánní i navozené výtvarné projevy dětí v mateřské škole; |
navrhnout, připravit a strukturovat tvořivé výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
tvůrčím způsobem transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
formulovat zadání experimentálních tvůrčích úkolů s prvky hry a humoru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Výtvarná výchova : časpis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, ----.
-
Bečvářová, Ivana. Výtvarná dramatika v pedagogické praxi : netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0906-5.
-
CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
-
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. 1. vyd.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996. ISBN 80-858-0846-3.
-
Fišer, Zbyněk; Havlík, Vladimír,; Horáček, Radek. Slovem, akcí, obrazem : příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-5389-2.
-
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
MATTHEWS, John. Drawing and painting: children and visual representation. London: Paul Chapman, 2003. ISBN 978-07-619-4786-8.
-
Plíhalová, Monika. Jakpak je dnes u nás doma?. Výtvarná výchova ISSN 1210-3691 Roč. 55, č. 3-4 (2. 2015.
-
Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.
-
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. 1. vyd.. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902-2674-4.
-
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902-2672-8.
-
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
-
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Uhl Skřivanová, V., M. Plíhalová. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. 2. část. Speciál pro mateřské školy. 2/20, ISSN ISSN 2571-059.
-
Uhl Skřivanová, V., M. Plíhalová. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. Speciál pro mateřské školy. 6/20, ISSN 2571-0591.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
|