Předmět: Didaktika výtvarných činností

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarných činností
Kód předmětu KVK/DIVČ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Interpretace dětského výtvarného projevu. Dětský výtvarný projev - vznik, podstata, vývoj, charakteristika, funkce, typologie. Psychofyziologické podmínky předškolního dítěte pro výtvarné aktivity. Výtvarný projev v kontextu osobnostního rozvoje. Typologie výtvarného projevu 2. Pohled na minulost a současnost výtvarné výchovy předškolních dětí z hlediska uplatňovaných škol, programů a metod. Historické proměny přístupů k dětskému výtvarnému projevu. Dětský výtvarný projev v kontextu pedocentrických tendencí 20. století 3. Rámcový vzdělávací program pro předškolní Vv. Možnosti rozvíjení klíčových kompetencí při výtvarných činnostech v MŠ. Konkretizace očekávaných výstupů RVP PV 4. Řetězení výtvarných úkolů pro předškoláky - výtvarné řady a projekty. Otázky systematického plánování výtvarných činností. Didaktická charakteristika výtvarných forem a technik, a jejich přehled. 5. Provázání výtvarných činností s ostatními okruhy činností v mateřské škole. Mezioborové souvislosti předškolního vzdělávání 7. Reflektivní dialog nad výtvarnou tvorbou a jeho potenciál pro osobnostní rozvoj dítěte 6. Artefiletika pro předškoláky jako jedno z možných pojetí výtvarné výchovy v mateřské škole 7. Nápad jako klíčový moment výtvarné tvorby. Metody rozvoje tvořivosti ve výtvarné výchově dětí v mateřské škole. Explorační výtvarné činnosti 8. Rozvíjení vizuální gramotnosti dětí předškolního věku. Vizuální kultura a role obrazu v současné společnosti. Kulturní kompetence 9. Galerijní a muzejní edukace ve vztahu k MŠ. Předškolní děti a výtvarné umění. Umělecké dílo současnosti i minulosti jako inspirační východisko výtvarných aktivit pro děti v mateřské škole. Zprostředkování umění ve veřejném prostoru. 10. Hračka - její design a edukační funkce. 11. Dětská ilustrace a její edukační potenciál. Možnosti 12. Současné kurátorské přístupy - možnosti prezentace dětské výtvarné tvorby a kontakt s veřejností

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat koncepty zvolených uměleckých děl;
objasnit některé soudobé umělecké tendence;
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti.
Odborné dovednosti
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci;
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií;
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově;
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a objasnit specifika výtvarného projevu dětí předškolního věku;
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí;
charakterizovat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního věku;
popsat a objasnit koncepci Rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání;
objasnit pojem "vizuální gramotnost".
Odborné dovednosti
transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu;
realizovat strukturovaný návrh výtvarných činností se skupinou dětí v MŠ;
ověřit a reflektovat realizované výtvarné činnosti v MŠ;
verbalizovat a písemně vyjádřit závěry reflexe realizovaných výtvarných činností v MŠ;
zprostředkovat umělecké dílo dětem v mateřské škole.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
  • Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Svobodová Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku : určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • Uhl Skřivanová, Věra, Plíhalová, Monika. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. 2. část. Speciál pro mateřské školy. 2/2020. 2020, ISSN 2571-0591.
  • Uhl Skřivanová, Věra, Plíhalová, Monika. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. Speciál pro mateřské školy. 6/2019. 2019, ISSN 2571-0591.
  • Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr