Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prostorová a objektová tvorba v umění minulosti a současnosti - obrazový a dialogický vstup do problematiky. Nástin úkolů, námětů a výtvarných forem, které přichází v úvahu pro individuální výběr semestrálních úkolů. Stírání hranic mezi tradiční sochařskou tvorbou a objektovou tvorbou. Řešení vybraných výtvarných úkolů založených na uplatnění technologických přístupů z obou oblastí v jedné výtvarné formě. Formování zvoleného materiálu s cílem opatřit jej významem; testování významových/výrazových možností a řemeslného zvládání dostupných materiálů. Tvorba objektů z už hotových vybraných prvků; vytváření proměnlivých či fixovaných asambláží z nalezených předmětů s předem daným či dodatečně vloženým významem (námětem). Proměňování významů už hotových ("nalezených") objektu na základě výtvarného zasahování (ozvláštňování) nebo zasazováním vybraných objektů do jiných prostředí či kontextů atp. Obrazové uvedení do problematiky úkolů na bázi architektonických řešení. Experimenty s prostorovými prvky tvarově a materiálově různorodých, které směřují k utváření architektonických celků (viz bod 4.) Činnosti mají převážně podobu hry a experimentu. Řešení výtvarných úkolů doplňují texty, v nichž jsou analyzovány a popsány vazby seminárních aktivit (úkolů) na oblast výtvarné kultury a umění, a na výtvarnou výchovu v MŠ či na 1. stupni ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
absolvovat předměty KVK/UPVV a KVK/VTP; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu; |
popsat a objasnit znaky dětského výtvarného projevu; |
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání; |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
HAZUKOVÁ, Helena? ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha: UK ? Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
I.Zhoř. Proměny soudobého umění.
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
|