Vyučující
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Dětský výtvarný projev - vznik, podstata, vývoj, charakteristika, funkce, typologie, interpretace. Psychofyziologické podmínky předškolního dítěte pro výtvarné aktivity. Pohled na minulost a současnost výtvarné výchovy (Vv) předškolních dětí z hlediska uplatňovaných škol, programů a metod. Rámcový vzdělávací program pro předškolní Vv. Plán a pojetí Vv. Metody a formy ve Vv. Rozvíjení tvořivosti ve Vv. Charakteristika a přehled výtvarných činností. Hra, experiment a etuda. Didaktická charakteristika výtvarných forem a technik, a jejich přehled. Náměty a výtvarné úkoly v předškolní Vv. Výtvarné činnosti v kontextu uplatňovaných pedagogik. Artefiletika pro předškoláky. Předškolní děti a výtvarné umění. Hračka. Ilustrace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
absolvovat předměty KVK/UPVV, KVK/VUTP a KVK/DVČ1; |
popsat koncepty zvolených uměleckých děl; |
objasnit některé soudobé umělecké tendence; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit specifika výtvarného projevu dětí předškolního věku; |
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí; |
charakterizovat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního věku; |
popsat a objasnit koncepci Rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání; |
Odborné dovednosti |
---|
transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu; |
realizovat strukturovaný návrh výtvarných činností se skupinou dětí v MŠ; |
ověřit a reflektovat realizované výtvarné činnosti v MŠ; |
verbalizovat a písemně vyjádřit závěry reflexe realizovaných výtvarných činností v MŠ; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
-
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Svobodová Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku : určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
-
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
|