Course: Methodology of Art Education 2

« Back
Course title Methodology of Art Education 2
Course code KVK/DVČ2
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Course content
Children's art work - origin, nature, evolution, characteristics, functions, typology, interpretation. Psychophysiological condition of the child's preschool art activities. A look at past and present of visual culture art education with preschool children from the perspective of applied school programs and methods. Framework curriculum for pre-school visual culture art education. Plan and conception of visual culture art education. Methods and forms in visual culture art education. Development creativity in visual culture art education. Description and overview of art activities. Game, experiment and etude. Didactic characteristics of art forms and techniques and their overview. Topics and tasks in preschool visual culture art education. Artistic activities in the context of applied pedagogy. Aftefiletics for preschoolers. Preschool children and art. Toy. Illustrations.

Learning activities and teaching methods
Task-based study method, Seminar classes, Lecture with visual aids
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
absolvovat předměty KVK/UPVV, KVK/VUTP a KVK/DVČ1;
popsat koncepty zvolených uměleckých děl;
objasnit některé soudobé umělecké tendence;
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti;
Skills
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci;
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií;
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově;
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí;
learning outcomes
Knowledge
popsat a objasnit specifika výtvarného projevu dětí předškolního věku;
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí;
charakterizovat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního věku;
popsat a objasnit koncepci Rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání;
Skills
transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu;
realizovat strukturovaný návrh výtvarných činností se skupinou dětí v MŠ;
ověřit a reflektovat realizované výtvarné činnosti v MŠ;
verbalizovat a písemně vyjádřit závěry reflexe realizovaných výtvarných činností v MŠ;
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Group discussion
Self-study of literature
Textual studies
Skills
Interactive lecture
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
Individual study
Seminar
assessment methods
Knowledge
Continuous assessment
Skills
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Practical exam
Self-evaluation
Recommended literature
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
  • Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
  • Svobodová Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku : určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
  • Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter